PELATIHAN MENULIS BUKU BAGI SANTRI MILLENIAL MELALUI PROGRAM INTELLIGENT WRITTING MOVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.30737/jaim.v4i1.1348Abstract
ABSTRACT
Self development activities as an effort to improve one's abilities are activities that need to
be continuously activated. In the digital era like now, it is very easy to meet various kinds of
works in cyberspace. Some people assume, there are works that are useful and real work that
clearly has a value of benefits. Millennial young generation these days are so fond of using
technology to search for various information, but sometimes the information obtained does
not bring benefits to their achievements and development. One form of enthusiasm is the
desire to expose himself in written form, such as making a book or limited to writing articles,
but do not have the ability to do so. Training in writing books, especially books on self
development for young people, will have an impact on improving their achievements. As for
results of this training, participants are expected to have a high level of interest and
motivation to make a paper, as well as having the ability to make a script according to
standards.
Keyword : Writing Book, Development Activities
ABSTRAK
Kegiatan pengembangan diri sebagai upaya untuk meningkatkan kemampuan seseorang
merupakan kegiatan yang perlu untuk terus digiatkan. Dalam era serba digital seperti
sekarang sangat mudah kita temui berbagai macam karya didunia maya. Sebagian orang
menganggap ada karya yang bermanfaat dan ada karya yang kurang baik, sehingga perlu
untuk disikapi dengan pengetahuan dan karya nyata yang jelas memiliki nilai manfaat.
Generasi muda millenial dewasa ini begitu gemar memanfaatkan teknolgi untuk mencari
berbagai informasi, namun terkadang informasi yang didapat kurang membawa manfaat bagi
prestasi dan pengembangan dirinya. Salah satu antusiasisme generasi muda millennial saat
ini adalah adanya keinginan untuk mengekspose dirinya dalam bentuk karya tulis, seperti
membuat buku atau sebatas menulis artikel, tetapi tidak memiliki kemampuan untuk
melakukannya. Dengan adannya pelatihan menulis buku ini, khususnya buku tentang
pengembangan diri bagi generasi muda akan membawa dampak peningkatan prestasi
mereka. Adapun hasil dari pelatihan ini peserta telah memiliki ketertarikan dan motivasi yang
tinggi untuk membuat suatu karya tulis, sekaligus memiliki kemampuan untuk membuat
naskah yang baik sesuai dengan standart agar lolos penerbit.
Kata Kunci : Menulis Buku, Pengembangan Diri
References
Fitriyanto, D. 2018. Peran Netizen Dalam Membentuk Opini Publik (Studi Kasus Pada Siswa
SMKN 4 Bekasi). Jurnal Abdimas BSI. 1(3):526–532.
Hs, L. 2009. Peran Perpustakaan Dan Penulis Dalam Peningkatan Minat Baca Masyarakat. Visi
Pustaka. 11(2):6–14.
Ja’far, A. 2019. Literasi Digital Pesantren: Perubahan Dan Kontestasi. Islamic Review:
Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman. 8(1):17–35.
Lifia Yola Putri Febrianti dan Oviolanda Irianto. 2017. Pentingnya Penguasaan Literasi bagi
Generasi Muda dalam Menghadapi Mea. 640–647.
Nurseto, T. 2012. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan
Pendidikan. 8(1):19–35.
Permatasari, A. 2015. Membangun Kualitas Bangsa dengan Budaya Literasi.
Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB. 146–156.
Solikhatun, Y. U. 2013. Educational Psychology Journal. Educational Psychology Journal.
(1):65–72.
Sulistyo, A. 2017. Evaluasi Program Budaya Membaca Di Sekolah Dasar Negeri.
Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan. 4(1):48.
Suragangga, I. M. N. 2017. Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal
Penjaminan Mutu. 3(2):154–163.
Wulan, S. 2014. Produktivitas dan Tingkat Kolaborasi Penulis dalam Karya Tulis Ilmiah
Peneliti Bidang Zoologi, Puslit Biologi-Lipi 2005-2010. Visi Pustaka. 16(2):176–18
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Agung Mafazi, Fitri Windradi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with JAIM : Jurnal Abdi Masyarakat agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).