Analisis Swot Untuk Menentukan Strategi Kompetitif Pada Pd. Bpr. Bank Daerah Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.30737/ekonika.v2i1.17Abstract
The rising of global competition, the companies must considering the circumstances of market and more competitiveof determine strategy. Competitive strategy is a way to determine the power competitiveness. Use of an effective SWOT analysis for a role in determining the competitive strategy, in order to determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats encountered by company to keep going company survive. The Problems which you want to find the answer in this study is "whether the SWOT analysis is an appropriate strategy in order to increase the production of Performance Management and how competitive strategies were implemented company in overcoming the global competition? This research using IFAs analysis method to analyze the internal factors, the analysis of EFAS to external factors. After inserted into quantitative model that is name SWOT. The Results of analysis showed that analysis of IFAS and EFAS and SWOT analysis, the strategy selected for the achievement goal of the company is "strategy ST". Based on this evidence we can conclude with the SWOT analysis be able to competition using a competitive strategy, with the strategy of product diversification.
Â
Key word: SWOT analysis, competitive strategy
Â
Berkaitan dengan meningkatnya persaingan Global,maka perusahaan dituntut untuk memperhatikan keadaan pasar dan bersaing lebih kompetitif dalam menentukan strategi.Strategi kompetitif merupakan salah satu cara untuk mengetahui daya saing disetiap kekuatan.Pengunaan analisis SWOT yang efektif dapat memegang peranan dalam menentukan strategi kompetitif,agar dapat mengetahui kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman yang dihadapi oleh perusaahaan dalam menjaga kelangsungan hidup perusahaan.Masalah yang hendak di cari jawabannya dalam penelitian ini adalah‟apakah analisis SWOT merupakan strategi yang tepat guna meningkatkan produksi perushaan dan bagaimana strategi kompetitif yang di terapkan perusahaan dalam mengatasi persaingan global?‟. penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode analisis IFAS untuk menganalisis faktor internal,analisis EFAS untuk faktor eksternal. Setelah dimasukan kedalam model kuantittif yaitu matrik SWOT.Hasil analisis menunjukan bahwa, menggunakan analisis IFAS dan EFAS serta menggunakan analisis SWOT ,maka strategi yang dipilih guna tercapainya tujuan dari perusahaan adalah‟strategi ST‟.Berdasarkan bukti tersebut dapat disimpulkan bahwa dengan  analisis SWOT dapat mengatasi persaingan yang ditentukan dengan memakai strategi kompetitif yaitu, dengan strategi diversifikasi produk.
Â
Kata kunci : Analisis SWOT , Strategi kompetitif
Downloads
References
Akiyah,(2011), Analisis SWOT untuk menentukan Strategi Pemasaran dalam mengatasi Persaingan pada UD. Lestari Jaya Meubel Tritunggal Babat Lamongan, Skripsi, Unisla, Lamongan
Anis Suci Fitriana,(2012), Analisa SWOT untuk menentukan Strategi Pengembangan Tabungan Simpanan Pada PD. BPR Bank Daerah Lamongan ,Skripsi, Unisla,Lamongan
Freddy Rangkuti,(2004), Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis, PT. Gramedia, Jakarta
Hamel dan Prahalad,(1995:4) dalam Freddy Rangkuti,(2004),â€Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnisâ€. PT. Gramedia ,Jakarta.
Irham Fahmi,(2014), “Manajemen Strategis†ALFABETA Bandung.
Judin Mahfud, 2014. Skripsi Analisis SWOT unruk menentukan strategi kompetitif pada UD.DAMAI 4 GRESIK: Unisla.
Ismail Sholihin,(2006), Manajemen Strategik.
Mulyadi, (2012), Manajemen Stategi.
Porter Michael E. Porter dalam Freddy Rangkuti,(2006), “Analisis SWOT Membedah Kasus Bisnisâ€, PT. Gramedia, Jakarta
Richard L. Daft,(2010), “Era Baru Manajemen,Edward Tanujayaâ€, Edisi 9, Salemba Empat.
Riduwan,Ds. M.BA,(2012), “Dasar-dasar Statistikaâ€. ALFABETA, Bandung.
Rizal Awalodin Rozak. 2015. Skripsi Analisis SWOT Untuk Menentukan Strategi Pengembangan Jumlah Nasabah Kredit Moda Kerja (KMK)Pada PD. BPR BANK DAERAH LAMONGANl: Unisla
S. Nasution, Prof, Dr, M.A,(2012), “METODE RESEARCHâ€. BUMI AKSARA, Jakarta.
Sugiyono,(2014), “Statistika Untuk Penelitianâ€. ALFABETA, Bandung.
Sir Wahyuni Hidayawati. 2014. Skripsi Strategi Pemasaran Dengan Metode Analisa SWOT untuk Meningkatkan Penjualan Pada PT. INDOMARCO PRISMATAMA Benjeng Gresik: Unisla
http // analisisSWOT.Wikipedia.
http // infoindonesiaprintmedia.
http//manajemen/bisnis.strategi.gading mahendrata.
www.ruplubika.com.
www.humas.depkeu.go.id
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Mohammad Rizal Nur Irawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Ekonika: Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).