Main Article Content

Abstract

Early childhood education plays an important role in fostering children's growth and character development. However, its implementation often focuses on cognitive aspects and pays little attention to character growth. This community service activity focused on strengthening the function of the Timor Deer Breeding Center in Malo Village, Bojonegoro, through an outdoor learning approach based on an educational mini zoo. The program aimed to improve the quality of early childhood education while optimizing the role of the breeding center as a means of conservation and educational tourism. The implementation methods included needs identification, facility revitalization, mini zoo class assistance, and evaluation. The results of the assistance showed high enthusiasm from the participants and an increase in community visits by 44.26%. These findings confirm that educational mini zoos contribute to character building in children, environmental preservation, and local community empowerment.

Keywords

Early Childhood Education Outdoor Learning Mini Zoo Conservation

Article Details

How to Cite
PENDAMPINGAN KELAS MINI ZOO EDUKATIF UNTUK PENGEMBANGAN GEOPARK PENANGKARAN RUSA MALO KABUPATEN BOJONEGORO. (2025). Jurnal Abdi Masyarakat , 9(1), 109-119. https://doi.org/10.30737/jaim.v9i1.6709

How to Cite

PENDAMPINGAN KELAS MINI ZOO EDUKATIF UNTUK PENGEMBANGAN GEOPARK PENANGKARAN RUSA MALO KABUPATEN BOJONEGORO. (2025). Jurnal Abdi Masyarakat , 9(1), 109-119. https://doi.org/10.30737/jaim.v9i1.6709

References

  1. Astuti, H., Susilo, J. H., Endang, Atmaja, D. S., Alfiyana, S., Fatmawati, D. Fatmawati, D. (2024). PendampinganPenentuan Konsep Tata Kelola Pemerintah Desa Yang Akuntabel Dan Transparansi. Jurnal Abdi Masyarakat, 8(1), 72–91. https://doi.org/10.30737/jaim.v8i1.5950
  2. Azizah, F. T. N., Efendi, A., Azizah, F. T. N., & Efendi, A. (2025). Pengaruh Senam Irama Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Dan Kognitif Siswa Sd N 1 Mindahan. Jurnal Penjaskesrek, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.46244/penjaskesrek.v12i1.3111
  3. Hadi Susilo, J., Handayani, T. A., Rahmawati, L. A., Astuti, H., Endang, E., Suprastiyo, A.,Atmaja, D. S. (2024). Pendampingan Alternatif Metode Penjualan Dan Rekomendasi Pengelolaan Limbah Tembakau. Jurnal Abdi Masyarakat, 7(2), 200–216. https://doi.org/10.30737/jaim.v7i2.5493
  4. Junaidi & Utama, A. A. (2025). Penerapan Pendidikan Konservasi Untuk Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tambora, 9(2). https://doi.org/10.36761/tambora.v9i2.6167
  5. Margaretha, R., Marshanda, E., Sulistiana, H., Margaretha, R., Marshanda, E., & Sulistiana, H. (2024). Meningkatkan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Luar Ruang di RA Al-Biruni. JUPENSAL : Jurnal Pendidikan Universal, 1(2), 182–190. Retrieved from https://journalwbl.com/index.php/jupensal/article/view/148
  6. Nafiudin, N., Hadi, M. F. R., Jayadi, M., Nafiudin, N., Hadi, M. F. R., & Jayadi, M. (2024). Peran Guru dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Peserta Didik Menurut Pandangan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(3), 447–452. https://doi.org/10.38035/jmpis.v5i3.1985
  7. Nashikah, F. A., Agustini, F., Untari, M. F. A., Nashikah, F. A., Agustini, F., & Untari, M. F. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Mini Zoo Pada Materi Perkembangbiakan Hewan Bagi Kelas 3 SD. Indonesian Journal of Elementary School, 4(2), 302–310. https://doi.org/10.26877/ijes.v4i2.19612
  8. Nirwana, E. S., Ramadhani, A. P., Silvia, S., Nirwana, E. S., Ramadhani, A. P., & Silvia, S. (2025). Problematika Pendidikan Anak Usia Dini Di Indonesia: Hambatan Dan Tantangan Dalam Pengelolaan Paud. Manajerial : Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 140–152. https://doi.org/10.51878/manajerial.v5i1.4906
  9. Nuryadin, M. A., Sugiri, A., Nuryadin, M. A., & Sugiri, A. (2023). Analisis Ketersediaan Fasilitas di Objek Wisata Pantai Nirwana Kota Baubau. Jurnal Teknik PWK (Perencanaan Wilayah Kota), 12(4), 264–271.
  10. Rachmaniar & Renata Anisa. (2025). Strategi Visualisasi dan Narasi Digital dalam Promosi Wisata Edukasi di Indonesia: Analisis Konten Instagram Bertagar #wisataedukasi. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata dan Perhotelan, 4(3), 608–622. https://doi.org/10.55606/jempper.v4i3.5114
  11. Rahmadani, S., Prayogo, M. S., Rahmadani, S., & Prayogo, M. S. (2025). Implementasi Media Pembelajaran Diorama Mini Zoo Dalam Materi Perkembangbiakan Hewan Secara Generatif Untuk Meningkatkan Minat Belajar. Al-Ashr : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 10(1), 82–92. https://doi.org/10.56013/alashr.v10i1.3365
  12. Riyanto, P., Fitrianti, H., Mahuze, P. N., Riyanto, P., Fitrianti, H., & Mahuze, P. N. (2023). Peningkatan Keterampilan Gerak Dasar (Motorik) Anak Usia Dini menggunakan Outdoor Learning. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 5(1), 89–99. https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2006
  13. Saputri, E. A. T. U., & Saputri, E. A. T. U. (2023). Penguatan Nilai Karakter Serta Pembentukan Pendidikan Melalui Penanaman Pencegahan Dan Pemberantasan Korupsi. Jurnal Ilmu Hukum Sui Generis, 3(1), 36–44. https://doi.org/10.23887/jih.v3i1.1790
  14. Zeptyani, P. A. D., Wiarta, I. W., Zeptyani, P. A. D., & Wiarta, I. W. (2020). Pengaruh Project-Based Outdoor Learning Activity Menggunakan Media Audio Visual terhadap Perilaku Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(2), 69–79. https://doi.org/10.23887/paud.v8i2.24740

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.