Identifikasi Perempuan Penggerak Agribisnis Sayur Organik Menyiasati Masa Pandemik di Konten Digital dalam Perspektif Greimas
DOI:
https://doi.org/10.30737/agrinika.v6i1.2107Keywords:
agribusiness, digital content, greimas semiotics, organic vegetables, pandemicAbstract
When the pandemic hit, the family's economy became less stable. Such a situation is when women's role is needed and has an impact on the family economy. One of the women in the city of Blitar opened an agribusiness of organic vegetables harvested from her garden. Her optimistic attitude made the business survive facing the changing events. A study was aimed to analyze how the woman's upbeat attitude survived in the pandemic era regarding business in the agriculture sector (agribusiness). The study employed a qualitative approach and interpretive paradigm. It analyzed a news coverage video with semiotics square analysis from AJ Greimas. The results include the priority dimension was personalization. The subject saw that external problems (the pandemic) could be resolved. Moreover, there was a pervasiveness dimension: belief for the situation to get better. The study results found that in the era of the COVID-19 pandemic, the role of women and their optimistic attitude were required to drive and survive the business. In conclusion, to achieve success in starting or conducting a business, self-confidence and an attitude of optimism are essential, which sees the challenges of life are temporary and will improve in the future.
Ketika pandemi melanda, ekonomi keluarga pun menjadi kurang stabil. Di sinilah, peran perempuan diperlukan dan berdampak bagi ekonomi keluarga. Salah satu perempuan di kota Blitar, membuka usaha agribisnis dengan menjual sayuran organik yang ia tanam di pekarangan rumahnya cukup menghasilkan keuntungan. Hal ini berkaitan dengan sikap optimisme yang dimiliki perempuan, untuk tetap bertahan dalam keadaan menghadapi perubahan peristiwa. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis bagaimana sikap optimisme perempuan tersebut bertahan di era pandemic dengan membuka bisnis sayur organik. Penelitian ini mengunakan pendekatan kualitatif serta paradigma interpretif dan menganalisis sebuah video liputan berita dengan analisis semiotika square dari AJ Greimas. Hasil penelitian ini meliputi dimensi yang diutamakan adalah personalisasi, dimana subjek melihat masalah eksternal (pandemi Corona) dapat terselesaikan dan adanya dimensi pervasiveness, yakni keyakinan akan menjadi lebih baik. Hasil penelitian ditemukan bahwa di era pandemi COVID-19, peran perempuan dan sikap optimis perempuan diperlukan demi bertahan hidup dan mengerakkan bisnis. Kesimpulan dari penelitian ini untuk mencapai kesuksesan dalam bisnis atau membuka bisnis maka diperlukan keyakinan diri serta serta sikap optimisme yang melihat tantangan hidup seperti di era pandemi ini bersifat sementara dan akan menjadi lebih baik di masa depan.
References
Alfons, O L, Goni, S., and Pongoh, H. 2017. “Peran Ibu Rumah Tangga Dalam Meningkatkan Status Sosial Keluarga Di Kelurahan Karombasan Selatan Kota Manado.†Acta Diurna Komunikasi. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/16572.
Badan Pusat Statistik. 2019. “Statistik Tanaman Sayuran Dan Buahâ€buahan Semusim Indonesia 2018.†https://www.bps.go.id/publication/2019/10/07/9c5dede09c805bc38302ea1c/statistik-tanaman-sayuran-dan-buah-buahan-semusim-indonesia-2018.html.
———. 2020. “Persentase Tenaga Kerja Formal Menurut Jenis Kelamin (Persen), 2018-2020.†Survei Angkatan Kerja Nasional (Sakernas). https://www.bps.go.id/indicator/6/1170/1/persentase-tenaga-kerja-formal-menurut-jenis-kelamin.html.
Chatterjee, Namrata, Niladri Das, and Nishit Kumar Srivastava. 2019. “A Structural Model Assessing Key Factors Affecting Women’s Entrepreneurial Success: Evidence from India.†Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 11(1). https://doi.org/10.1108/JEEE-08-2016-0030.
Chrysanthini, B, Sumarwan, U. & Rifin, A. 2018. “Preferensi Konsumen Terhadap Produk Sayuran Organik (Studi Kasus Konsumen UD Fabela-Myfarm) Di Bogor Jawa Barat.†Manajemen IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah 12(2): 151.
Dewi, I. K., M. Nasir, and Salma. 2019. “Optimisme Dan Hardiness Pada Dokter Muda Di Rumah Sakit Umum Daerah Zainoel Abidin (RSUDZA) Banda Aceh.†Jurnal Psikologi Islamedia 4(1): 48–56.
Fauzi, Eka Perwitasari, and Feni Fasta. 2020. “Modern Muslimah in Media : A Study of Reception Analysis in ‘ Saliha ’ Program on Net Tv.†Aspiration 1(November): 135–62.
Fitrio, T., Apriansyah, R. & Astarman. 2018. “Model pengembangan entterpreneurship dalam pemberdayaan ekonomi rumah tangga pada masyarakat Melayu Rengat.†Jurnal Manajemen dan Bisnis 15(1): 15–18.
Gow, Jimmy Primanto, and Rodhiah. 2019. “Pengaruh Optimisme Kewirausahaan Yang Dimoderasi Oleh Gaya Kognitif Terhadap Ketekunan Kewirausahaan UKM Bidang Kuliner Di Jakarta Barat.†Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan I(3): 515–23.
Hubeis, M., Widyastuti, H., & Wijaya, N. H. 2015. “Prospek Cerah Produksi Sayuran Organik Bernilai Tambah Tinggi Berbasis Petani.†Risalah Kebijakan Pertanian 1(2): 110.
Irianti, Sista. 2020. “Gambaran Optimisme Dan Kesejahteraan Subjektif Pada Ibu Tunggal Di Usia Dewasa Madya [Optimism and Subjective Well-Being of Middle Aged Single Mothers].†Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi 8(1): 107–16. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/view/4865.
Istiqomah, N. 2017. “Aplikasi Semiotika Naratif A. J. Greimas terhadap kisah Thalut dalam Al-Qur’an.†QOF. 10.30762/qof.v1i2.919.
Kurniawan, W. 2019. “Relantionship between Think Positive towards the Optimism of Psychology Student Learning in Islamic University of Riau.†Jurnal Nathiqiyah 2(1): 126–47. https://ojs.diniyah.ac.id/index.php/Nathiqiyyah/article/view/54.
Lusiawati, I. 2016. “Membangun Optimisme, Pada Seseorang Ditinjau Dari Sudut Pandang Psikologi Komunikasi.†TEDC. 10(3): 147–51.
Mokalu, Benedicta J. 2016. “Perempuan Berwirausaha Mengentas Ekonomi Keluarga.†Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum 3(2): 72–88.
Mudjiyanto, B., and E. Nur. 2013. “Semiotics In Research Method of Communication [Semiotika Dalam Metode Penelitian Komunikasi].†Pekommas. 10.30818/jpkm.2013.1160108.
Muljaningsih, S. 2011. “Preferensi Konsumen Dan Produsen Produk Organik Di Indonesia.†WACANA, Jurnal Sosial Dan Humaniora 14(4): 1–5. http://wacana.ub.ac.id/index.php/wacana/artic le/view/266%0APutra,.
Novarisa, Ghina. 2019. “Dominasi Patriarki Berbentuk Kekerasan Simbolik Terhadap Perempuan Pada Sinetron.†Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi 5(02): 195.
Prasetyawati, F. Y., Pradana, R. Y., & Mukhibun, A. 2021. “Studi Komparatif perbedaan Optimisme Pembelajaran Daring pada mahasiswa berdasarkan jenis kelaminâ€. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa. 11(1): 1-9 .
Purwanto, D, et al. 2019. “Peningkatan Ekonomi Rumah Tangga Melalui Budidaya Sayuran Organik Berbasis Kemitraan Dan Berwawasan Lingkungan Di Kelurahan Jebres Surakarta.†SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, dan Seni bagi Masyarakat) 8(1): 50–54.
Putra, P. S. D, Ambarawati, I. G. A., & Yusuf, R. P. 2015. “Manajemen Pemasaran Sayur Organik (Studi Kasus Pada P4S Eka Setia Lestari Di Desa Bangli, Kecamatan Baturiti, Kabupaten Tabanan).†Journal of Agribusiness and Agritourism 4(2): 107–116.
Qozwaeni, M. 2020. “Cerpen ‘Ahdu Asy-SyaithÄn Karya Taufiq Al-Hakim: Analisis Semiotika Naratif A.J. Greimas.†A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab. 9(1): 69–88.
Rahayu, R. D., and W. Wigna. 2010. “Pengaruh Lingkungan Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Terhadap Persepsi Gender Mahasiswa Laki-Laki Dan Perempuan.†Jurnal Penyuluhan 6(2): 1–23.
Rembet, Meileyani G.T, Vekie A. Rumate, and Imelda A.C Layuck. 2020. “Analisis Peran Perempuan Dalam Perekonomian Rumah Tangga Di Desa Popontolen, Kecamatan Tumpaan, Kabupaten Minahasa Selatan.†Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi 20(03): 12–21.
Riyanto, A. A. 2015. “Keterampilan berwirausaha bagi perempuan dalam upaya peningkatan kesejahteraan kelurarga.†Empowerment 4(2).
Samodro, G. S, Yuliawati, Y. 2018. “Strategi Pengembangan Usahatani Sayuran Organik Kelompok Tani Cepoko Mulyo Kabupaten Boyolali.†Caraka Tani: Journal of Sustainable Agriculture 33(2): 169.
Seligman, E. P. M. 2006. Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life. New York: A Division Random House, Inc.
Sina, P. G. 2020. “Ekonomi Rumah Tangga Di Era Pandemi Covid-19.†Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs) 12(2): 239–54.
Susanti, Y., & Patonah, R. 2018. “Peran perempuan terhadap penguatan ekonomi keluarga di kabupaten Ciamis.†Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan, dan Akuntansi). 8(2): 293–98.
Wulandari, S., Sanjaya, D., Anggraini, R. D., & Khairunnisa, K. (2020). Skema Aktan Dan Struktur Fungsional A.J. Greimas Dalam Cerita Asal Mulo Jambi Tulo Dan Jambi Kecik. Pena Literasi, 3(1), 50. https://doi.org/10.24853/pl.3.1.337-348
Zurika, H., Andriani, D. Elisabeth, H. & Aditi, B. 2018. Pengantar Kewirausahaan. Jakarta: Penerbit Grasindo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Permitted third-party reuse is defined by the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND). This permission allows users to copy and distribute the Article, provided this is not done for commercial purposes and further does not permit distribution of the Article if it is changed or edited in any way, and provided the user gives appropriate credit (with a link to the formal publication through the relevant DOI), provides a link to the license, and that the licensor is not represented as endorsing the use made of the work.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.