PENGARUH KEPERCAYAAN DAN ELECTRONIC WORD OF MOUTH (eWOM) TERHADAP PURCHASE INTENTION (Studi Pada Pelajar Kampung Inggris Pare-Kediri)

Akhmad Nasir(1*),

(1) STIE Walisongo Gempol
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to find out and analyze the influence of eWOM (Electronic Word Of Mouth) Trust and Purchase Intention on Students in the English village of Pare-Kediri. The population in this study were those who took courses at the Pare-Kediri English village course institute in January-March 2019 which obtained a sample of 100 respondents with accidental sampling technique. Methods of collecting data using questionnaires, observation, interviews, and library studies. The test results partially show that there is a significant and significant effect on the trust variable on Purchase Intention as evidenced by a significant value of 0,000 which is smaller than 0.05 (0,000 <0,05). The partial test results show that there is a significant and significant effect between eWOM variables on Purchase Intention as evidenced by a significant value of 0.005 which is smaller than 0.05 (0.005 <0.05). Based on the calculation results obtained a significant value is 0,000. This shows that the significant value of the test is the trust variable F and eWOM <0.05, which means that the results of this simultaneous test are trust and eWOM has an effect on Purchase Intention.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh Kepercayaan Dan eWOM ( Elektronik Word Of Mouth ) teradap Purchase Intention pada Pelajar di kampung inggris Pare-Kediri. Populasi dalam penelitian ini adalah yang mengambil kursus di lembaga kursus kampung inggris Pare-Kediri pada bulan Januari-Maret 2019 yang  diperoleh sampel sebanyak 96 responden dengan teknik accidental sampling. Metode pengumpulan data menggunakan kuesioner, obsevasi, wawancara, dan Studi kepustakaan. Hasil pengujian secara parsial menunjukan bahwa berpengaruh dan signifikan antara variabel kepercayaan terhadap Purchase Intention yang dibuktikan dengan nilai signifikan sebesar 0,000 dimana lebih kecil dari 0,05 (0,000 < 0,05). Hasil pengujian secara parsial menunjukan bahwa berpengaruh dan signifikan antara variabel eWOM terhadap Purchase Intention yang dibuktikan dengan nilai signifikan sebesar 0,005 dimana lebih kecil dari 0,05 (0,005 < 0,05). Berdasarkan hasil perhitungan diperoleh nilai signifikan adalah 0,000. Hal ini menunjukan bahwa nilai signifikan uji F variabel kepercayaan dan eWOM <0,05 yang berarti hasil dari pengujian simultan ini adalah kepercayaan dan eWOM berpengaruh terhadap Purchase Intention.


Keywords


Kepercayaan; eWOM; Purchase Intention

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi 2010). Rineka Cipta: Jakarta.

Bataineh, A. Q. (2015). The Impact of Perceived e-WOM on Purchase Intention: The Mediating Role of Corporate Image. International Journal of Marketing Studies, 7(1), 126–137. https://doi.org/10.5539/ijms.v7n1p126

Commer Soc Sci, P. J., Saleem, A., & Ellahi, A. (2017). Influence of Electronic Word of Mouth on Purchase Intention of Fashion Products on Social Networking Websites. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 11(2), 597–622.

Putra, Y. P., & Heryanto, B. (2017). PEMETAAN KEPEMILIKAN BADAN HUKUM DAN TINGKAT PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI PADA UMKM. Ekonika, 2(2), 183–197. https://doi.org/10.30737/ekonika.v2i2.44

Rahmadi, A. N., & Ruhamak, M. D. (2018). Pengaruh Customer Relationship Management (CRM) dan Word of Mouth (WOM) Terhadap Kinerja Usaha Pada Usaha Kecil Menengah di Kota Kediri. EkoNiKa Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 3(2), 208–216.

Ruhamak, M. D., & Husniati, E. (2018). Pengaruh Word Of Mouth , Minat Konsumen Dan Brand Image Terhadap Keputusan Konsumen ( Studi Pada Pelajar Lembaga Kursus Di Area Kampung Inggris Pare Kediri ). EKONIKA: Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 3(2), 118–135.

Ruhamak, M. D., & Rahayu, B. (2016). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Purchase Intention Melalui Brand Image Pada Lembaga Kursus Bahasa Inggris Dynamic English Course Pare. Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 1(2), 188–204.

Ruhamak, M. D., Vitasmoro, P., & Rahmadi, A. N. (2018). The Influence of Testimonial , Social Media-based Promotions and Electronic Word of Mouth toward Purchase Intention, (1), 78–81.

Xiao, Z., Zhang, J., Li, D., & Samutachak, B. (2016). The effect of e-WOM on country image and purchase intention: an empirical study on Korean cosmetic products in China. International Journal of Services Technology and Management, 22(1/2), 18. https://doi.org/10.1504/IJSTM.2016.077652




DOI: http://dx.doi.org/10.30737/ekonika.v4i1.328

Article Metrics

Abstract view : 50 times
PDF - 37 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ekonika : Jurnal ekonomi universitas kadiri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :

 

Free counters!

Creative Commons License

Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.