PELATIHAN BERBASIS PROBLEM SOLVING STRATEGY PENGUASAAN APLIKASI ZOTERO DALAM PENGELOLAAN SUMBER RUJUKAN PENELITIAN
DOI:
https://doi.org/10.30737/jaim.v5i2.2412Keywords:
Keywords, understanding, zotero, bibliographyAbstract
ABSTRACT
Various obstacles can be experienced by students in completing scientific papers. One of the obstacles that often occurs is the lack of students' ability to manage research reference sources. This activity is a training given to final year students at Program Studi Kebidanan Kediri. The theme of the activity is the use of the Zotero application to manage research reference sources. The purpose of this activity is to increase students' understanding of managing research reference sources using the Zotero application. Activities are held online. The results of the activity showed an increase in understanding about the use of this application and the majority of participants' understanding was in a good category, the impact of this activity was that 100% of participants were by managing references with a bibliography in their scientific writings. It is necessary to develop similar training for students to strengthen their scientific body to support the preparation of scientific papers.
ABSTRAK
Berbagai kendala dapat dialami mahasiswa dalam menyelesaikan karya tulis ilmiah. Salah satu kendala yang sering terjadi adalah kurangnya kemampuan mahasiswa dalam mengelola sumber rujukan penelitian. Kegiatan ini merupakan pelatihan yang diberikan kepada mahasiswa tingkat akhir di Program Studi Sarjana Terapan Kebidanan Kediri. Adapun tema kegiatannya adalah penggunaan aplikasi zotero untuk mengelola sumber rujukan penelitian. Tujuan dari kegiatan ini adalah untuk meningkatkan pemahaman mahasiswa dalam mengelola sumber rujukan penelitian dengan menggunakan aplikasi zotero. Kegiatan diselenggarakan secara daring. Hasil kegiatan menunjukkan terjadinya peningkatan pemahaman tentang penggunaan aplikasi ini dan mayoritas pemahaman peserta berada pada kategori baik, dampak dari kegiatan ini adalah 100% peserta sesuai dalam mengelola rujukan dengan daftar pustaka pada karya tulis ilmiahnya. Perlu adanya pengembangan pelatihan-pelatihan sejenis bagi mahasiswa untuk memperkuat batang tubuh keilmuan mereka guna menunjang penyusunan karya tulis ilmiahnya.
Â
References
Daftar Pustaka
Azhar, A. W., & Nasrun, H. (2020). Menulis Laporan Penelitian bagi Peneliti Pemula. CV INSAN CENDEKIA MANDIRI.
Hardi, W., Suyono, T., & Abbas, S. H. (2020). Manajemen Daftar Pustaka pada Karya Tulis Ilmiah dengan Mendeley. CV MEDIA SAINS INDONESIA.
Hariyadi, P. (2020). PANDUAN MENGELOLA DAFTAR REFERENSI DAN DAFTAR PUSTAKA MENGGUNAKAN ZOTERO. Poltekkes Kemenkes Malang.
Jannah, S. N., & Sontani, U. T. (2018). Sarana dan prasarana pembelajaran sebagai faktor determinan terhadap motivasi belajar siswa. JURNAL PENDIDIKAN MANAJEMEN PERKANTORAN, 3(1), 63–70. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9457
Jeffrey, P. (2008). 28 CARA MENINGKATKAN KINERJA BISNIS. Kompas Gramedia.
Masyhudi, L., Wahyuningsih, S., & Nuada, I. W. (2019). PENINGKATAN PROFESIONALITAS DOSEN DI SEKOLAH TINGGI PARIWISATA MATARAM MELALUI PELATIHAN PENELUSURAN SUMBER PUSTAKA SECARA ONLINE DAN PENULISAN DAFTAR PUSTAKA MENGGUNAKAN MENDELEY. Media Bina Ilmiah, 13(6). https://doi.org/10.33758/mbi.v13i6.198
Muhali, Asy’ari, M., Prayogi, S., Samsuri, T., Karmana, I. W., Sukarma, I. K., Mirawati, B., Firdaus, L., & Hunaepi. (2019). Pelatihan Kegiatan Penelitian dan Penulisan Karya Ilmiah bagi Guru Madrasah Aliyah Negeri 3 Lombok Tengah. ABDIHAZ: Jurnal Ilmiah Pengabdian pada Masyarakat, 1(1), 28–36. https://doi.org/10.32663/abdihaz.v1i1.739
Mulyani, D. (2013). HUBUNGAN KESIAPAN BELAJAR SISWA DENGAN PRESTASI BELAJAR. KONSELOR Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 27–31. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor/article/view/729/600
Nainggolan, J., Pardede, S., & Butar-butar, I. (2020). SURVEI KENDALA DOSEN FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS HKBP NOMMENSEN DALAM PELAKSANAAN PERKULIAHAN ONLINE. Jurnal Suluh Pendidikan (JSP), 8(2), 1–8. https://doi.org/10.36655/jsp.v8i2.269
Pope, C. (2021). GEETING STARTED WITH ZOTERO. Catherine Pope Limited.
PS Kebidanan Kediri. (2019). Pedoman Penyusunan Skripsi. Poltekkes Kemenkes Malang.
Putri, D. KS., & Savira, S. I. (2013). PENGALAMAN MENYELESAIKAN SKRIPSI: STUDI FENOMENOLOGIS PADA MAHASISWA PSIKOLOGI UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA. Character; Jurnal Psikologi, 2(2).
Rusman. (2017). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN BERORIENTASI STANDAR PROSES PENDIDIKAN (1st ed.). Kencana.
Sulistyorini, Andriesgo, J., Indadihayati, W., Watunglawar, B., Suradi, Mavianti, Nuramini, A., Wahyuningsih, S., Purnomo, E., & Sugiyanto, R. (2021). SUPERVISI PENDIDIKAN. Dotplus Publisher.
Zohrahayaty, Azis, A. I., Husna, A., Salihi, I. A., Santoso, B., Alhamad, A. R., & Amirudin. (2019). Karakteristik Penelitian Ilmu Komputer. Deepublish.
Zuriati, D. (2017). KESULITAN MENULIS PROPOSAL PENELITIAN OLEH MAHASISWA STIBA PERSADA BUNDA PEKANBARU. MENARA Ilmu, 11(74), 7–18. https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/view/71/53
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 KOEKOEH HARDJITO, PIPIT HARIYADI, ERNA RAHMA YANI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with JAIM : Jurnal Abdi Masyarakat agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).