SOSIALISASI INTEGREATED DIGITAL BUSINESS SEBAGAI PENDORONG DIGITALISASI PRODUK PADA KELOMPOK UMKM BATIK LESTARI KECAMATAN SAWAHAN KABUPATEN MADIUN

Authors

  • Muh Nur Luthfi Azis Universitas PGRI Madiun
  • Estuning Dewi Hapsari Universitas PGRI Madiun
  • Yoga Prisma Yuda Universitas PGRI Madiun
  • Juwari Juwari Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.30737/jaim.v5i2.2459

Keywords:

Digital Business, Digital Media, Social Media, Instagram, Integrated, Social media

Abstract

Today's digital media opens up huge market opportunities. By applying the right techniques can increase traffic visits to social media. Applying techniques using hashtags, copywriting, and SEO. UMKM Batik Lestari is currently still implementing conventional marketing. So needs assistance and training for Integrated Digital Business. With the Integrated Digital Business method, website media and Instagram social media. When there is no content and only uses the hashtags of the 44 user reachable accounts. Integrated condition no content, the account reachable 57 users. Integrated when there is content with hashtags and copywriting, the accounts reachable by 78 users. Integrated when conditions Use hashtags, copywriting, SEO accounts reached 245 users. The increase in visitor traffic on social media accounts is very significant when applying the right Integrated technique. 

References

Bakhri, S., & Futiah, V. (2020). Pendampingan dan Pengembangan Manajemen Pemasaran Produk UMKM Melalui Teknologi Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Loyalitas Sosial: Journal of Community Service in Humanities and Social Sciences, 2(2), 59. https://doi.org/10.32493/jls.v2i2.p59-70

Citarum, W., & Laksanamekar, D. (2020). Pelatihan pemasaran. 9(2), 93–96.

Lestari, J. A., & Rumokoy, F. S. (2018). Comparison of Integrated Digital Marketing To Enhance the Brand. 6(4), 3693–3702.

Manajemen, J., Surabaya, U. N., & Ketintang, K. U. (2018). Perluasan Pangsa Pasar Ukm Kopi Melalui Pelatihan Pemasaran Online. 1–12.

Rizky, N., & Setiawati, S. Di. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe Sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 178–190. http://jurnalfdk.uinsby.ac.id/index.php/JIK

Septiningrum, L. D., Sadiyah, K., Hasan, J. M., Gustiasari, D. R., & Darsita, I. (2020). Pengenalan Digital Marketing Dalam Upaya Meningkatkan Penghasilan Ibu Rumah Tangga (Irt) Majlis Taklim Al Auladiyah. Dedikasi Pkm, 1(3), 1. https://doi.org/10.32493/dedikasipkm.v1i3.7401

Soeropati, J. (2018). Community Based E-Marketing: Pemasaran Online Berbasis Komunitas Bagi Ikm Minapolitan Patuguran Rejoso Pasuruan. 1(1), 93–102.

Suci, Y. R., Tinggi, S., & Ekonomi, I. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Fakultasi Ekonomi.

Sumarti1, T., & Dewi2, V. G. S. (2021). Pengaruh Strategi Integrasi Terhadap Kinerja Perusahaan Di Pt. Kewalram. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 20(1), 5–24.

Sutanto, F. A., Mulyani, S., & Eniyati, S. (2018). Sinergi web dengan metode rich site summary untuk optimasi pemasaran online produk umkm. 978–979.

Yuli, R. S. (2008). Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. UU No. 20 Tahun 2008, 1, 1–31.

VIRA MAULINA. (2021). Rancangan Perbaikan Media Pemasaran Online Pada Instagram Locus Coffee Menggunakan Metode Benchmarking Dan Analytic Hierarchy Process (AHP) Designing. 8(2), 2533–2541.

Yuli, R. S. (2008). Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. UU No. 20 Tahun 2008, 1, 1–31.

Downloads

PlumX Metrics

Published

04/27/2022

How to Cite

Luthfi Azis, M. N., Hapsari, E. D., Yuda, Y. P., & Juwari, J. (2022). SOSIALISASI INTEGREATED DIGITAL BUSINESS SEBAGAI PENDORONG DIGITALISASI PRODUK PADA KELOMPOK UMKM BATIK LESTARI KECAMATAN SAWAHAN KABUPATEN MADIUN. Jurnal Abdi Masyarakat, 5(2). https://doi.org/10.30737/jaim.v5i2.2459