Main Article Content

Abstract

The underlying problem of mentoring SMEs in Bojonegoro Regency is the low ability of SMEs to utilize digital technology for marketing, which results in limitations in reaching a wider market and increasing competitiveness. The goal of this mentoring is to improve the digital marketing competency of SMEs, so they can compete effectively in the digital era. The scientific contribution from this community service is expected to enrich knowledge about the application of information technology in marketing and provide new insights in developing digital-based business strategies. The methods used in this mentoring include training, technical guidance, and the implementation of effective digital marketing strategies. The results of the mentoring show a significant increase in SMEs' understanding of online marketing, as well as increased product sales through digital platforms. Targets achieved include an increase in the number of customers and a 30% increase in sales turnover within the three-month period following the training. Thus, this mentoring not only provides direct benefits to partners but also contributes to the overall development of SMEs in Bojonegoro Regency.

Keywords

Digital Marketing Mentoring Information Technology

Article Details

How to Cite
PENGEMBANGAN STRATEGI DIGITAL MARKETING BAGI UMKM : MENINGKATKAN POTENSI BISNIS ES TEH KITA INDONESIA. (2025). Jurnal Abdi Masyarakat , 9(1), 283-295. https://doi.org/10.30737/jaim.v9i1.6834

How to Cite

PENGEMBANGAN STRATEGI DIGITAL MARKETING BAGI UMKM : MENINGKATKAN POTENSI BISNIS ES TEH KITA INDONESIA. (2025). Jurnal Abdi Masyarakat , 9(1), 283-295. https://doi.org/10.30737/jaim.v9i1.6834

References

  1. Akbar, F. M. A. (2020). ANALISIS TANTANGAN DAN PELUANG PENGEMBANGAN UMKM HALAL DALAM ERA PASAR NASIONAL. Journal of Islamic Economics, Finance, and Banking, 2(2), 105–130.
  2. Firman, F. A., & Mulyanti, D. (2023). Strategi Bisnis Pada Klinik Kesehatan Menggunakan Analisis SWOT. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 126–139. https://doi.org/10.55606/jekombis.v2i2.1583
  3. Gustiandi, T., Azizah, S., Gunawan, N. A., & Pupung, P. (2025). Pendampingan Strategi Promosi UMKM Baslok Irul untuk Meningkatkan Daya Saing Produk Lokal di Era Digital. 03(03), 271–279. https://doi.org/10.59422/lp.v3i03.954
  4. Hariyono, H., Andrini, V. S., & Aini, A. Z. (2024). Pelatihan dan Pendampingan Pemasaran Digital Pada UMKM Griya Kreatif Deyalina untuk Meningkatkan Penjualan. Kontribusi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 188–199. https://doi.org/10.53624/kontribusi.v5i1.490
  5. Hermansyah, Israwati, Irawan, T., Arsyelan, F., & Alexander, D. O. (2023). Penerapan Strategi Pemasaran, Inovasi Produk Kreatif dan Orientasi Pasar Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasarsn UMKM Tekat Tiga Dara. J-Pis, 2(1), 72–76.
  6. Kusumaningtyas, M., & Fahamsyah, M. H. (2023). Strategi Pemasaran Digital Dalam Pengembangan Usaha Umkm Ayam Petelur Di Bojonegoro. Jurnal Investasi, 9(4), 237–248. https://doi.org/10.31943/investasi.v9i4.299
  7. Mahendra, P. T., & Ningtyas, H. I. (2024). Analisis Pemasaran Diigital dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian. Surplus: Jurnal Riset Mahasiswa Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 4(2), 154–159.
  8. Majid, A., & Faizah, E. N. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm. Media Komunikasi Ilmu Ekonomi, 40(2), 54–64. https://doi.org/10.58906/melati.v40i2.130
  9. Malik, A., Yunda Djaganata, A., Kurniawan, N. E., & Oktavia, Y. (2024). Analisis Strategi Pemasaran pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Intelek Insan Cendekia, 1(10), 7155–7169. https://jicnusantara.com/index.php/jiic
  10. Maulana, A. D. A., Ardana, A. B., Wijiono, C. A., & Ersaq, D. A. (2024). Analisis Perhitungan Harga Pokok Produksi dengan Metode Full Costing dan Variabel Costing pada UMKM Teh Kita Bojonegoro Tahun 2023. Kompeten: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 2(5), 814–819. https://doi.org/10.57141/kompeten.v2i5.116
  11. Nurhayati, Y. K., Wahyuningtyas, A. S. H., & Isaskar, R. (2025). Pengaruh Sikap, Motivasi, Dan Gaya Hidup Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli Sebagai Variabel Mediasi (Studi Kasus Pada “Teh Kota” Di Kabupaten Bojonegoro). Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis (JEPA), 9(1), 020–026. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2025.009.01.3
  12. Rahmadani, Wardayani, Nurlinda, Nurhayati, Supriyanto, Sugianto, Elserra Siemin Ciamas, & Dewi Anggraini. (2021). Pendampingan UMKM Hebat dengan Inovasi Produk, Pemasaran Digital, dan Pengelolaan Keuangan Pada Usaha Cekeremes di Kecamatan Medan Tuntungan. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 147–157. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v2i2.637
  13. Rahmawati, M., Pratiwi, S. R., Wahyuni, R., Kartini, & Asas, I. (2024). UMKM Cakap Digital melalui Penerapan E-Commerce: Studi Empiris di Kota Tarakan. Jurnal Alwatzikhoebillah : Kajian Islam, Pendidikan, Ekonomi, Humaniora, 10(2), 318–331. https://doi.org/10.37567/alwatzikhoebillah.v10i2.2790
  14. Sugiyanti, L., Rabbil, M. Z., Otavia, K. C., & Silvia, M. (2022). Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM. Masarin; Manajemen Pemasaran Internasional, 2(12), 100–110. https://doi.org/10.47498/iqtishad.v2i2.3753
  15. Suriadiman, N., Harimurti, D. A., & Andry. (2023). Pemanfaatan Literasi Digital Marketing Untuk Meningkatkan Umkm Penjualan Es Teh Anak Rantau Kota Pekanbaru. Jdistira, 3(2), 205–211. https://doi.org/10.58794/jdt.v3i2.600
  16. Talib, N. R. A., & Sari, M. N. (2024). Analisis Efektifitas Penggunaan Media Sosial Dalam Peningkatan Brand Awareness Pada UMKM Kota Tangerang Selatan Di Era Digital. Jurnal Ekonomi Akuntansi Manajemen Agribisnis, 2(2), 2024.
  17. Wahono, G. G., Handayani, S. D., Shafira, N. M. A., Ridho, M. A. W., & Rahman, F. (2025). STRATEGI EXPOSUR DAN ENDORSEMENT DALAM DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN OMSET UMKM DI JAWA TIMUR. 6(1), 306–312. https://doi.org/10.32806/jii.v6i1.1050
  18. Yasmir, Susanto, J., Anggraini, Z., & Dolly, F. I. (2025). Pemasaran Kreatif untuk Peningkatan Usaha Pelaku IKM dalam Mendorong Pertumbuhan Ekonomi Lokal. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 212–221. https://doi.org/10.31334/jks.v7i2.4117
  19. Zed, E. Z., Purnamasari, P., Nugroho, D., & Nawangsih, I. (2024). Pelatihan Pengembangan Produk Olahan Pangan Lokal Untuk Meningkatkan Daya Saing Di Pasar Kabupaten Bekasi. 2(6), 314–322. https://doi.org/https://doi.org/10.59561/sabajaya.v2i06.500

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.