PENGGUNAAN LIMBAH POLIETILEN DENSITAS TINGGI SEBAGAI PENGUBAH BITUMEN DALAM CAMPURAN BETON ASPAL
DOI:
https://doi.org/10.30737/ukarst.v2i1.102Abstract
The purpose of this study is to investigate the possibility of using various plastic wastes containing High Density Polyethylene as an additive polymer for asphalt concrete. It was investigated that the effect of HDPE modified binders was obtained by various mixing times, mixing temperatures and HDPE content on Marshall Stability, flow, and Marshall Quotient. The binder used in Hot Asphalt Mixing (HMA) was prepared by mixing HDPE in 4-6% and 8% (based on optimal asphalt content weight) and AC-20 at temperatures of 145-155 and 165 jC and 5-15 and 30 minutes of mixing time . Asphalt concrete modified by HDPE is quite large in increasing Marshall Stability and Marshall Quotient values (resistance to deformation). Four percent HDPE, 165jC of mixing temperature and 30 minutes of mixing time were determined as optimum conditions for Marshall Stability, flow and Marshall Quotient (MQ). MQ increased by 50% compared to the control mixture. It can be said that modified HDPE bitumen binder waste provides better resistance to permanent deformation due to high stability and high Marshall Quotient and contributes to recirculation of plastic waste as well as to environmental protection. D 2003 Elsevier BV All rights reserved.
Â
Keywords: Asphalt Concrete, Waste Material, Modified Bitumen, Marshall Stability
Â
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki kemungkinan penggunaan berbagai limbah plastik yang mengandung High Density Polyethylene sebagai polimer aditif untuk beton aspal. Itu diselidiki bahwa pengaruh pengikat dimodifikasi HDPE diperoleh dengan berbagai waktu pencampuran, pencampuran suhu dan konten HDPE pada Stabilitas, aliran, dan Marshall Quotient (Rasio Stabilitas terhadap Aliran) Marshall. Pengikat yang digunakan dalam Hot Mix Aspal (HMA) disiapkan dengan mencampurkan HDPE dalam 4–6% dan 8% (berdasarkan berat konten aspal optimal) dan AC-20 pada suhu 145-155 dan 165 jC dan 5–15 dan 30 menit waktu pencampuran. Beton aspal hasil modifikasi HDPE cukup besar peningkatan nilai Stabilitas (kekuatan) Marshall dan nilai Marshall Quotient (resistensi terhadap deformasi). HDPE empat persen, 165jC dari suhu pencampuran dan 30 menit waktu pencampuran ditentukan sebagai kondisi optimum untuk Stabilitas Marshall, aliran dan Marshall Quotient(MQ). MQ meningkat 50% dibandingkan dengan campuran kontrol. Dapat dikatakan bahwa limbah pengikat bitumen HDPE yang dimodifikasi memberikan ketahanan yang lebih baik terhadap deformasi permanen karena stabilitas tinggi dan Marshall Quotient yang tinggi dan berkontribusi terhadap resirkulasi limbah plastik sebagai juga untuk perlindungan lingkungan. D 2003 Elsevier BV Semua hak dilindungi undang-undang.
Â
Kata Kunci: Beton Aspal, Bahan Limbah, Bitumen Yang Dimodifikasi, Stabilitas Marshall
References
AASHTO. 1990. Standard Specifications For Transportation Materials And Methods of Sampling and Testing. Part I. "Specifications". Fifteenth Edition. Washington,D.C
AASHTO. 1990. Standard Specifications For Transportation Materials And Methods of Sampling and Testing. Part II. "Tests". Fifteenth Edition. Washington,D.C.
ASTM D 1559-76 atau AASHTO T-245-90, Rancangan Campuran Berdasarkan Metode Marshall.
April Gunarto, A. I. C. K. (2019). Penelitian Campuran Aspal Beton Dengan Menggunakan Filler Bunga Pinus. UKaRsT, 3(1), 37. https://doi.org/10.30737/ukarst.v3i1.351
Candra, A. I., Mudjanarko, S. W., & Limantara, A. D. (2017). Manajemen Data Lalu Lintas Kendaraan Berbasis Sistem Internet Cerdas Kadiri. Semnastek, 4(2), 1–2. Retrieved from jurnal.umj.ac.id/index.php/semnastek
Departemen Pekerjaan Umum. 1987. Petunjuk Pelaksanaan Lapis Aspal Beton (Laston) Untuk Jalan Raya.
Departemen Pekerjaan Umum. 1999. Pedoman Perencanaan Campuran Beraspal Panas Dengan Pendekatan Kepadatan Mutlak Jakarta: PT. Mediatama Saptakarya (PT. Medisa).
Direktorat Jenderal Bina Marga Departemen Pekerjaan Umum Republik Indonesia. 2010. Spesifikasi Umum Divisi 6 hal 38
Direktorat Jenderal Bina Marga Departemen Pekerjaan Umum Republik Indonesia. 2010. Spesifikasi Umum Divisi 6 Perkerasan Aspal
Sukirman, Silvia. 1999. Dasar-dasar Perencanaan Geometrik Jalan. Jakarta. Granit.104 hal. Tenrisuki,Andi Tenriajeng. Seri Diktat Kuliah Rekayasa Jalan Raya Gunadarma. 207 hal.
Muaya, G. S., Kaseke, O. H., & Manoppo, M. R. (2015). Pengaruh Terendamnya Perkerasan Aspal oleh Air Laut yang Ditinjau terhadap Karakteristik Marshall. Jurnal Sipil Statik, 3(8).
Edison, B. (2014). Karakteristik Campuran Aspal Panas (Asphalt Concrete-Binder Course) Menggunakan Aspal Polimer. Jurnal Aptek, 2(1), 60-71.
SNI (1989). Tata Cara Pelaksanaan Lapis Aspal Beton (Laston) Untuk Jalan Raya. SNI 03-1737-1989.
SNI (2008). Cara Uji Berat Jenis Dan Penyerapan Agregat Halus. SNI 1970 : 2008.
SNI (2011). Cara Uji Berat Jenis Aspal. SK SNI 2441-2011.
SNI (2011). Cara Uji Penetrasi Aspal. SK SNI 2456-2011.
SNI (2011). Pengujian Titik Lembek Aspal. SK SNI 2434-2011.
SNI (2011). Pengujian Titik Nyala dan Titik Bakar Aspal. SK SNI 2433-2011.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1) The copyright of published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscript. Therefore, the author needs to confirm that the copyright has been managed by the publisher with the Publication Right Form which must be attached when submitting the article.
(2) Publisher of U Karst is Kadiri University.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution-ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.