Strategy for Improving Marketing Performance of Sri Rejeki Retail Store Kediri Using SWOT Analysis

Authors

  • Elsa Sindi Delima Universitas Islam Kadiri
  • Nunuk Helilusiatiningsih Universitas Islam Kadiri
  • Lina Saptaria Universitas Islam Kadiri

DOI:

https://doi.org/10.30737/ekonika.v10i1.6367

Keywords:

retail business, competitive strategy, SWOT, marketing performance

Abstract

The selection of a competitive strategy greatly determines the marketing performance of a retail business. This research aims to determine the competitive strategy of the Sri Rejeki Kediri Retail Store in improving marketing performance based on SWOT analysis. This type of research is descriptive qualitative. Data collection methods through observation, interviews, documentation. The results of the SWOT analysis show that the total strength score is 1.672, weaknesses are 1.12, opportunities are 2.43, and threats are 1.2. The total average score on the IFAS matrix is 2.80 while the EFAS matrix is 3.36. These results show that the company's position based on the IE matrix is in quadrant II, which shows that the store has considerable strengths and opportunities to improve marketing performance. The results of this analysis are useful for managers and shop owners to formulate competitive strategies by taking into account the strengths and opportunities that have been identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astria Dela, M. S. (2021). DALAM STRATEGI PEMASARAN ONLINE UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH PENJUALAN Pendahuluan Whatsapp business adalah suatu applikasi gratis yang ada di playstore , whatsapp business ini bisa digunakan untuk perpesanan hanya menggunakan internet . Aplikasi whatsapp bu. Jurnal Eksyar (Jurnal Ekonomi Syariah), 08(02), 246–270.

Astuti, A. M. I., & Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70.

Fikri Hawari, A., & Dwi Susanti, E. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Guna Memasuki Pasar Online Dalam Menghadapi Persaingan Selama Pandemi Covid-19 pada Bisnis Retail Toko Bintang’’. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(1), 438–352. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i1.1717

Frans Sudirjo, Arief Yanto Rukmana, Hilarius Wandan, & Muhammad Lukman Hakim. (2023). Pengaruh Kapabilitas Pemasaran, Digital Marketing Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran UMKM Di Jawa Barat. Jurnal Bisnisman : Riset Bisnis Dan Manajemen, 5(1), 55–69. https://doi.org/10.52005/bisnisman.v5i1.134

Haryanto, A. T., & Dewi, S. N. (2020). Strategi Pengembangan Digital Marketing, Orientasi Ekuitas Merk, Marketing Intermediaris dan Kinerja Pemasaran di Perbankkan Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), 163. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i2.1065

Isamuddin, I., Faisal, F., Maisah, M., Hakim, L., & Anwar Us, K. (2021). Implementasi Analisis Swot Pada Manajemen Strategik Dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan Di Madrasah Tsanawiyah Nurul Islam Muara Bungo. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 1034–1050. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.770

Israwati, Hermansyah, T. Irawan, Fajrig Arsyelan, & Avid Opel Alexander. (2023). Penerapan Strategi Pemasaran, Inovasi Produk Kreatif Dan Orientasi Pasar Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran Umkm Tekat Tiga Dara. Jurnal Pengabdian Ibnu Sina, 2(1), 72–76. https://doi.org/10.36352/j-pis.v2i1.510

Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 97–112. https://doi.org/10.46367/jps.v1i1.205

Mukhlasin, A., & Hidayat Pasaribu, M. (2020). Analisis Swot dalam Membuat Keputusan dan Mengambil Kebijakan Yang Tepat. Invention: Journal Research and Education Studies, 1(1), 33–44. https://doi.org/10.51178/invention.v1i1.19

Novaliska Panjaitan, M., Deli Sianturi, R., & Budi Darma, U. (2024). Penerapan Strategi Manajemen Retail Untuk Meningkatkan Ekonomi Desa. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Manajemen (JASMIEN) Volume, 04(3), 34–41. https://journal.cattleyadf.org/index.php/Jasmien/Index

Ribek, P. K., Purnawati, N. L. G. P., & Widyawati, S. R. (2020). Strategi Keunggulan Bersaing dengan Analisis SWOT dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Bean Sprouts di Masa Pandemi Covid 19 di Bali. Prosiding Webinar Nasional, 1(1), 97–108. http://e-journal.unmas.ac.id/index.php/prosidingwebinarwanita/article/view/1247

Rizqi, L. N., & Widodasih, R. R. W. K. (2023). Strategi Keunggulan Bersaing Dengan Penerapan Analisis SWOT Pada UMKM Toko Sembako “NS” Di Desa Sukaraya, Kecamatan Karangbahagia. Jambura : Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 641–647.

Sukartono Sri, Eddy Jusuf, J. (2023). Analisis Strategi Pengembangan Pemasaran Berbasis Pasar Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Pemasaran Bank Sampah. Jurnal Syntax, 4(12), 2350–2369.

Surahman, Tulak, O. P., Aisyah, S. N., Tasik, S. B., Nabila, B., & Khotimah, H. H. (2024). Strategi Pemasaran Berdasarkan Analisis Swot Pada Retail Tradisional. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Jayakarta, 05(2), 212–222.

Downloads

Published

2025-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Strategy for Improving Marketing Performance of Sri Rejeki Retail Store Kediri Using SWOT Analysis. (2025). Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 10(1), 55-69. https://doi.org/10.30737/ekonika.v10i1.6367

Similar Articles

91-98 of 98

You may also start an advanced similarity search for this article.