ANALISA JALAN RING ROAD NGAWI STA 3+200 – STA 6+200 KABUPATEN NGAWI PROPINSI JAWA TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.30737/jurmateks.v1i1.138Keywords:
Ring Road Ngawi, Pavement Thickness, Drainage, GeometricAbstract
Transportation has an important role in people's lives. As time goes by, the increase in vehicle volume affects traffic performance which results in congestion, one of which is on the road from Surabaya to Solo and vice versa. So an alternative road was built called the Ring Road Ngawi road construction project with the aim of diverting traffic away from heavy vehicles. This study aims to find the thickness of the pavement construction of the road, to control the geometric of the road, drainage channels and RAB. The method used is data analysis. The result of this road project planning calculation is a road shoulder of 2 m and a total pavement width of 7 m with the road type 2/2 UD. For the pavement thickness planning with a plan age of 10 years, the total thickness is 73 cm. As well as the geometric control of the road on the horizontal alignment using the Full Circle curve at point PI2 and using the Spiral-Circle-Spiral curve at the points PI3 and PI4. For rectangular drainage planning with stone masonry with finishing, the dimensions are b = 1m, d = 0.5m, and w = 0.5m. The RAB required is IDR 10,917,623,500.
Transportasi memiliki peran penting bagi kehidupan masyarakat. Seiring berkembangnya waktu peningkatan volume kendaraan mempengaruhi kinerja lalu lintas yang mengakibatkan kemacetan, salah satunya pada ruas jalan dari arah Surabaya menuju Solo dan juga sebaliknya. Maka dibangun jalan alternatif yang disebut proyek pembangunan jalan Ring Road Ngawi dengan tujuan mengalihkan lalu lintas dari kendaraan berat. Penelitian ini bertujuan untuk mencari tebal perkerasan konstruksi jalan, mengontrol geometrik jalan, saluran drainase dan RAB. Metode yang digunakan adalah analisa data. Hasil dari perhitungan perencanaan proyek jalan ini adalah bahu jalan 2 m dan lebar perkerasan total 7 m dengan tipe jalan 2/2 UD. Untuk perencanaan tebal perkerasan jalan dengan umur rencana 10 tahun diperoleh tebal total 73 cm. Serta kontrol geometrik jalan pada alinyemen horizontal menggunakan lengkung Full Circle pada titik PI2 dan menggunakan lengkung Spiral-Circle-Spiral pada titik PI3 dan PI4. Untuk perencanaan drainase berbentuk segi empat dengan bahan pasangan batu kali dengan finishing diperoleh dimensi b = 1m, d = 0,5m, dan w = 0,5m. RAB yang dibutuhkan sebesar Rp 10.917.623.500,-.
References
DAFTAR PUSTAKA
A. T. Tenriajeng, “Rekayasa Jalan Raya 2,†Gunadarma.
Departmen Pekerjaan Umum, “Petunjuk Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur Jalan Raya Dengan Metode Analisa Komponen,†Yayasan Badan Penerbit PU, 1987.
J. Hadihardaja, “Rekayasa Jalan Raya,†Gunadarma, 1987.
R. H. Lalenoh, T. K. Sendow, and F. Jansen, “Analisa Kapasitas Ruas Jalan Sam Ratulangi Dengan Metode MKJI 1997 Dan PKJI 2014,†J. Sipil Statik, vol. 3, no. 11, pp. 737–746, 2015.
N. A. Abdurrahman, D. Meinaferti, Y. I. Wicaksono, and B. Riyanto, “Analisa Dampak Pembangunan Semarang Outer Ring Road (SORR) Terhadap Jaringan Jalan Kota Semarang,†J. Karya Tek. Sipil, vol. 6, no. 4, pp. 151–160, 2017.
M. V. M. Septiansyah and D. N. Wulansari, “Analisa Kinerja Ruas Jalan Medan Merdeka Barat, DKI Jakarta,†vol. 3.
Direktorat Jendral Bina Marga, “Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997.†1997.
Badan Standardisasi Nasional, “RSNI T- 14 - 2004 Geometri Jalan Perkotaan,†SNI-RSNI, 2004.
Departmen Pekerjaan Umum, “Perencanaan Geometrik Jalan,†2005.
A. I. Candra, S. Anam, Z. B. Mahardana, and A. D. Cahyono, “Studi Kasus Stabilitas Struktur Tanah Lempung Pada Jalan Totok Kerot Kediri Menggunakan Limbah Kertas,†UkaRsT, vol. 2, no. 2, pp. 88–97, 2018.
S. Sukirman, “Dasar-dasar Perencanaan Geometrik Jalan,†Nova, Bandung, 1999.
B. J. Simamora, A. Syahruddin, and B. Edison, “Perencanaan Tebal Perkerasan Ruas Jalan di STA 0+000 S/D 4+000 Pada Areal Perkebunan Sawit PT. JABONTARA EKA KARSA,†Fak. Tek. Univ. Pasir Pengaraian.
N. A. Affandi and R. Hepiyanto, “Studi Evaluasi Tebal Perkerasan Kaku pada Ruas Jalan Dradah – Kedungpring Mengunakan Metode Bina Marga 2002,†UKaRsT, vol. 2, no. 2, pp. 98–106, 2018.
Direktorat Jendral Bina Marga, “Pt T-01-2002-B Pedoman Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur,†pp. 1–37, 2002.
S. L. Hendarsin, “Perencanaan Teknik Jalan raya,†Politek. Negeri Bandung, 2000.
C. Soemarto, “Hidrologi Teknik,†Usaha Nas. Surabaya, 1987.
Departmen Pekerjaan Umum, “Pd.T-02-2006 Perencanaan Sistem Drainase Jalan,†2006.
Wesli, “Drainase Perkotaan,†Graha Ilmu, 2008, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.
Zulfiandri, Rismalinda, and A. Ariyanto, “Analisa Kelayakan Kapasitas Saluran Drainase.â€
L. A. Hendratta, “Optimalisasi Sistem Jaringan Drainase Jalan Raya Sebagai Alternatif Penanganan Masalah Genangan Air,†Tekno Sipil, vol. 12, no. 61, 2014.
Y. F. Pane, F. Hasiholan, S. S. Sachro, and S. A. Pranoto, “Perencanaan Drainase Jalan Raya Semarang - Bawen Km 12+400 - Km 16+600 (Jamu Jago - Balai Pelatihan Transmigrasi Dan Penyandang Cacat Jateng),†J. Karya Tek. Sipil, vol. 5, no. 1, pp. 179–189, 2016.
Badan Standardisasi Nasional, “SNI 03-3424-1994 Tata Cara Perencanaan Drainase Permukaan Jalan,†1994.
Downloads
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1) The copyright of published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscript. Therefore, the author needs to confirm that the copyright has been managed by the publisher with the Publication Right Form which must be attached when submitting the article.
(2) Publisher of JURMATEKS is Kadiri University.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution-ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.