Pengembangan Produk Kursi Tunggu Multifungsi Dengan Menggunakan Metode Quality Function Deployment (QFD)
DOI:
https://doi.org/10.30737/jurmatis.v2i1.861Keywords:
House of Quality (HOQ), Kursi Tunggu Multifungs, Quality Function Deployment, Voice of CustomerAbstract
Waiting for chairs that have attractive designs can give interest to the user. From observations and interviews with waiting for chair users at Kadiri University, chairs used for seating cannot be moved according to the user's wishes. From the results of the customer statement questionnaire (Voice of Customer) obtained 7 attributes of consumer needs, namely Comfortable, There is a backrest, Metal material, according to body size, Easy to use, Multifunctional, Affordable price and 7 technical needs include waiting for chair design, additional facilities, Material quality, Anthropometry, Product design, Additional functions, and Pricing. Improvement of multifunctional waiting chair products by looking at the HOQ analysis on the absolute important value of technical needs is 103.1, namely in product design and 92.4 in price determination. In the goal value, the average value of consumers' attribute needs increases from old products to products that are developed.
Kursi tunggu yang mempunyai desain menarik dapat memberikan minat bagi pengguna. Dari hasil observasi dan beberapa wawancara kepada pengguna kursi tunggu di Universitas Kadiri , kursi yang digunakan untuk tempat duduk tidak dapat dipindah sesuai keinginan pengguna. Dari hasil kuesioner pernyataan pelanggan(Voice Of Customer) didapatkan hasil 7 atribut kebutuhan konsumen, yaitu Nyaman, Terdapat sandaran, Material logam, Sesuai ukuran tubuh, Mudah dalam penggunaan, Multifungsi, Harga terjangkau serta 7 kebutuhan teknisnya antara lain Desain kursi tunggu, Fasilitas tambahan, Kualitas material, Anthropometri, Desain produk, Fungsi tambahan, dan Penentuan harga. Perbaikan produk kursi tunggu multifungsi dengan melihat analisis HOQ pada nilai absolute important kebutuhan teknis sebesar 103,1 yaitu pada Desain produk dan kedua sebesar 92,4 pada penentuan harga. Pada nilai goals, nilai rata-rata atribut kebutuhan konsumen meningkat dari produk lama ke produk yang dikembangkan.
Â
References
Barad, M. (2018). Quality function deployment (QFD). In SpringerBriefs in Applied Sciences and Technology. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68400-0_6
Baso, O., & Sappaile, I. (2007). Pembobotan Butir Pernyataan Dalam Bentuk Skala Likert Dengan Pendekatan Distribusi Z. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan.
Irawati, D. Y., Singgih, M. L., & Syarudin, B. (2016). Integrasi Quality Function Deployment (QFD) dan Conjoint Analysis untuk Mengetahui Preferensi Konsumen. Jurnal Optimasi Sistem Industri. https://doi.org/10.25077/josi.v13.n2.p618-640.2014
Kosasih, W., Soenandi, I., & Celsia, E. (2013). Aplikasi QFD Untuk Pengembangan Produk Wafer (Studi Kasus: PT Indo Sari Abadi). Teknik Dan Ilmu Komputer.
Kristanto, A., & Saputra, D. A. (2011). Perancangan Meja dan Kursi Kerja yang Ergonomis pada Stasiun Kerja Pemotongan Sebagai Upaya Peningkatan Produktivitas. Jurnal Ilmiah Teknik Industri.
Kumar, S., & Garnaik, A. (2016). A Case Study in Chair by Applying Quality Function Deployment & Analytic Hierarchy Process. (2006), 1001–1007. https://doi.org/10.15680/IJIRSET.2015.0501051
Lam, J. S. L. (2015). Designing a sustainable maritime supply chain: A hybrid QFD–ANP approach. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 78, 70–81. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tre.2014.10.003
Melisa Wiliaury, Adi Santosa, G. S. K. (2015). Perancangan Mebel Multifungsi Untuk Dormitory Mahasiswa Desain. Jurnal Intra, Vol. 3, pp. 38–44.
Moldovan, L. (2014). QFD Employment for a New Product Design in a Mineral Water Company. Procedia Technology, 12, 462–468. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2013.12.515
Nur, A. S., & Massang, B. (2016). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA, KONSEP DIRI, DAN MOTIVASI BERPRESTASI TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IX SMP NEGERI DI KOTA MERAUKE. Suska
Journal of Mathematics Education. https://doi.org/10.24014/sjme.v2i2.2067
Rizqiansyah, M. Z. A., Hanurawan, F., & Setiyowati, N. (2017). HUBUNGAN ANTARA BEBAN KERJA FISIK DAN BEBAN KERJA MENTAL BERBASIS ERGONOMI TERHADAP TINGKAT KEJENUHAN KERJA PADA KARYAWAN PT JASA
MARGA (PERSERO) Tbk CABANG SURABAYA GEMPOL. In Jurnal Sains
Psikologi.
Safi’i, I. (2019). Spesifikasi Produk pada Perancangan & Pengembangan Produk. Sulistiawan, I., Santoso, H. B., & Komari, A. (2019). Perancangan Produk Kep Potong
Rambut Dengan Mempertimbangkan Voice Of Customer Menggunakan Metode
Quality Function Deployment. JATI UNIK : Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri. https://doi.org/10.30737/jatiunik.v2i1.386
Tanudireja, O., & Solahuddin, M. (2013). Ergonomi Ditinjau dari Antropometri pada Interior Restoran Pizza-Hut di Surabaya Timur. JURNAL INTRA.
Wulandari, N. T., Darwanto, D. H., & Irham, I. (2016). ANALISIS NILAI TAMBAH DAN KONTRIBUSI INDUSTRI KERAJINAN BAMBU PADA DISTRIBUSI PENDAPATAN MASYARAKAT DI KABUPATEN SLEMAN. Agro Ekonomi.
https://doi.org/10.22146/agroekonomi.17271
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2100
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1) The copyright of published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscript. Therefore, the author needs to confirm that the copyright has been managed by the publisher with the Publication Right Form which must be attached when submitting the article.
(2) Publisher of JURMATIS is Kadiri University.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution“ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.