DAMPAK PENGEMBANGAN PEMASARAN DIGITAL PADA STARTUP’S (STUDI KASUS PADA WIRAUSAHA BARU)

Authors

  • Sri Aliami Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Ema Nurzainul Hakimah Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Diah Ayu Septi Fauji Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30737/ekonika.v3i1.105

Keywords:

Digital Marketing, Start – up, e-commerce

Abstract

This study aims to reveal the impact of digital marketing management on start - up. The study is a case study in an effort to show how the actual impact of digital marketing on start-ups. This research is a qualitative research with etnometodology approach. The study was conducted by direct observation and in-depth interviews on the new entrepreneurial community that became the vendor in the start-up of e-commerce at the Faculty of Economics, University of Nusantara PGRI Kediri. Informants selected with criterion 5 R. Observation itself is done when the transaction use of digital marketing application which then conducted an open interview to reveal the impact of management of digital marketing. The results of these observations and in-depth interviews in this study indicate that the management impact of digital marketing on start-up does increase start-up revenue but because the lack of ability to provide content and respond quickly to content that has been provided makes new entrepreneurs (start-up) have not gained the most from the management of digital marketing.


Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap dampak pengelolaan pemasaran digital pada start – up. Penelitian merupakan studi kasus dalam upaya menunjukkan bagaimana sebenarnya dampak pemasaran digital pada para start-up. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan etnometodologi. Penelitian dilakukan dengan cara pengamatan langsung dan wawancara mendalam pada komunitas wirausaha baru yang menjadi vendor dalam start-up e- commerce di Fakultas Ekonomi Universitas Nusantara PGRI Kediri. Informan dipilih dengan kriteria 5 R. Pengamatan sendiri dilakukan pada saat terjadi transaksi penggunaan aplikasi digital marketing yang selanjutnya dilakukan wawancara terbuka untuk mengungkapkan dampak pengelolaan digital marketing. Hasil dari pengamatan dan wawancara mendalam pada penelitian ini menunjukkan bahwa dampak pengelolaan dari digital marketing pada start – up memang meningkatkan pendapatan start – up namun karena kurangnya kemampuan menyediakan konten dan merespon cepat atas konten – konten yang sudah disediakan menjadikan para wirausaha baru (start- up) belum mendapatkan hasil maksimal dari pengelolaan digital marketing tersebut.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beier, Michael (2016): Startups’ Experimental Development of Digital Marketing Activities. A Case of Online-Videos. Social Science Research Network (SSRN)Electronic Journal, Paper: 2868449.

Hasanudin, dkk. 2011. Anxieties Desires: 90 Insights for Marketing to Youth, Women, Netizen in Indonesia. Jakarta:PT Gramedia Pustaka Utama.

Kamayanti A. 2015. Metodologi Penelitian Akuntansi. Jakarta: Yayasan Rumah Peneleh.

Kotler, Philip. 2005. Manajamen Pemasaran. Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia.

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2009. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Lasmadiarta, Made. 2010.Extreme Facebook Marketing for Giant Profits. Jakarta:

Purbo, O.W., dan Wahyudi A.A (2001). Mengenal E-Commerceâ€.Jakarta:PT. Elex Media Komputindo.

Salim, Joko. 2010. Online Entrepreneur. Jakarta:PT Elex Media Komputindo

Soemanagara, Dermawan. 2006. Strategic Marketing Communications, Konsep Strategis, dan Terapan. Bandung: CV Alfabeta.

Wandanaya, Anita. 2012. “Pengaruh Pemasaran Online terhadap Keputusan Pembelian Produkâ€. Journal CCIT (Creative Communication And Innovative Technology) Vol. 5 No.2

Wong, Jony. 2010. Internet Marketing untuk Awal. Jakarta: Elex Media Komputindo

Downloads

PlumX Metrics

How to Cite

Aliami, S., Hakimah, E. N., & Fauji, D. A. S. (2018). DAMPAK PENGEMBANGAN PEMASARAN DIGITAL PADA STARTUP’S (STUDI KASUS PADA WIRAUSAHA BARU). Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 3(1), 73–87. https://doi.org/10.30737/ekonika.v3i1.105

Issue

Section

Articles