Tingkat Kemampuan Penggunaan Media Sosial Petani dalam Upaya Pemasaran Tanaman Hias di Desa Banjarejo Kabupaten Kediri

Authors

  • Difa Pramudita Sari Universitas Kadiri
  • Widi Artini Universitas Kadiri
  • Tutut Dwi Sutiknjo Universitas Kadiri
  • Agustia Dwi Pamujiati Universitas Kadiri

DOI:

https://doi.org/10.30737/jintan.v4i2.5703

Keywords:

Capabilities, social media, Marketing, Ornamental Plants

Abstract

This research aims to find out what types of social media are widely used by ornamental plant farmers, find out the length of use of social media by ornamental plant farmers, know the function of ornamental plant farmers' social media for their business, determine the level of ability to use social media of ornamental plant farmers. The research sample consisted of 30 ornamental plant farmers who were chosen randomly. This research used qualitative descriptive methods and linear regression analysis to analyze the research data that has been collected. Based on the analysis and discussion results, it is known that Facebook social media is a type of social media that is widely used by ornamental plant farmers in Banjarejo Village, with 17 users out of 30 respondents. The duration of ownership of social media by ornamental plant farmers in Banjarejo Village is more than 3 years, with the usage of 30-40 hours per week. Ornamental plant farmers widely use social media in Banjarejo Village to market commodities. The ability of ornamental plant farmers in Banjarejo Village to use social media is on a sufficient scale.

 

Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui jenis media sosial apa yang banyak digunakan oleh petani tanaman hias; mengetahui lama penggunaan media sosial oleh petani tanaman hias;  mengetahui fungsi media sosial petani tanaman hias untuk usahanya; mengetahui tingkat kemampuan penggunaan media sosial petani tanaman hias. Sampel penelitian berjumlah 30 orang petani tanaman hias yang dipilih secara acak. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif serta analisis regresi linear untuk menganalisis data penelitian yang telah dikumpulkan. Berdasarkan hasil analisis dan pembahasan diketahui bahwa media sosial facebook merupakan jenis media sosial yang banyak digunakan oleh petani tanaman hias di Desa Banjarejo, dengan jumlah pengguna 17 orang dari 30 responden. Lama kepemilikan media sosial petani tanaman hias di Desa Banjarejo lebih dari 3 tahun dengan, lama penggunaan sebesar 30-40 jam per minggu. Fungsi media sosial yang banyak digunakan oleh petani tanaman hias di Desa Banjarejo untuk memasarkan komoditas. Tingkat kemampuan petani tanaman hias di Desa Banjarejo dalam penggunaan media sosial berada pada skala cukup.

Author Biographies

Difa Pramudita Sari, Universitas Kadiri

Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, Universitas Kadiri

Widi Artini, Universitas Kadiri

Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, Universitas Kadiri

Tutut Dwi Sutiknjo, Universitas Kadiri

Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, Universitas Kadiri

Agustia Dwi Pamujiati, Universitas Kadiri

Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, Universitas Kadiri

References

Agri Sustineri Indonesia. (2022, August 23). The Ideal Number of Young Farmers in Indonesia. Agri Sustineri Indonesia. https://agrisustineri.org/the-ideal-number-of-young-farmers-in-indonesia/?amp=1

Anastasya, M. (2021, May 19). Pengertian Facebook: Sejarah, Manfaat, Fitur, Kelebihan dan Kekurangan. Adammuiz.Com.

Anastasya, M. (2021, May 30). Pengertian Instagram: Sejarah, Fitur, Kelebihan, Cara Menggunakan, Fungsi dan Cara Download.

Badan Pusat Statistik. (2021). Jumlah Penduduk Menurut Kelompok Umur dan Jenis Kelamin, 2021. https://www.bps.go.id/indikator/indikator/view_data_pub/0000/api_pub/YW40a21pdTU1cnJxOGt6dm432ZEdoZz09/da_03/1

Banar, P. S. (2019). Manfaat Penggunaan Media Sosial bagi Petani Hortikultura di Desa Bulukerto, Kecamatan Bumiaji, Kota Batu. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 7(2)

Basri, H. (2021). Tingkat Pendidikan Petani Masih Rendah, DPR Dorong Kementan Perluas Pelatihan bagi Petani. Kompas. https://www.google.com/amp/s/www.kompas.tv/amp/article/177488/videos/tingkat-pendidikan-petani-masih-rendah-dpr-dorong-kementan-perluas-pelatihan-bagi-petani

Direktorat Jenderal Hortikultura. (2020). Geliat Aglonema pada Masa Pandemi. Kementerian Pertanian. https://hortikultura.pertanian.go.id/?p=5648

Etikan, I. (2016). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1). https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11

Firdaus, Y. M., & Sumanto, A. (2022). Pengaruh Kesejahteraan Tenaga Kerja Terhadap Kinerja Pada Industri Marmer UD Surya Onix. Primanomics: Journal Of Economics And Business, 20(3), 104–121. https://doi.org/10.31253/pe.v20i3.1467

Hernanda, T. A. P. (2020). Penggunaan Internet oleh Petani Kedelai di Kecamatan Raman Utara Kabupaten Lampung Utara. Suluh Pembangunan: Journal of Extension and Development, 2(2), 95–99

Kemp, S. (2022). Digital 2022: Datareportal Indonesia. https://datareportal.com/reports/digital-2022-indonesia

Kominfo. (2017). Survey Penggunaan TIK. Kominfo. https://balitbangsdm.kominfo.go.id

Mandala. (2023). Which Platform is Best for Your Business?: Facebook vs Insragram, Tiktok vs Youtube. Mandala System. https://www.mandalasytem.com/blog/en/283/Which-Platform-is-Best-for-Your-Business

Merni, P. I. (2021). Peluang Bisnis Tanaman Hias Aglonema di Samarinda Melalui Komunikasi Digital Aglonema Ornamental Plants Business Opportunity in Samarinda Through Digital Communication. Buletin Loupe 17(01), 8–17. https://doi.org/10.31445/jskm.2018.220105

Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Eksploratif Komunikasi. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 22(1).

Nations, D. (2021). What Is Social Media. LifeWire. https://www.lifewire.com/what-is-social-media-explaining-the-big-trend-3486616

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Sarbaini, S., Zukrianto, Z., & Nazaruddin, N. (2022). Pengaruh Tingkat Kemiskinan Terhadap Pembangunan Rumah Layak Huni Di Provinsi Riau Menggunakan Metode Analisis Regresi Sederhana. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 1(3), 131–136. https://doi.org/10.55826/tmit.v1iii.46

Supratman, L. P. (2018). Penggunaan Media Sosial oleh Digital Native. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15(1), 47–60

Suratini, S., Muljono, P., & Tri, W. C. (2021). Pemanfaatan Media Sosial untuk Mendukung Kegiatan Penyuluhan Pertanian di Kabupaten Minahasa Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal Penyuluhan, 17(1), 12–24. https://doi.org/10.25015/17202132302

Syathori, A. D. (2017). Pemanfaatan Media Internet sebagai Media Informasi dan Komunikasi dalam Pemberdayaan Petani di Desa Poncokusumo Kecamatan Poncokusumo. Agrica Ekstensia, 11(2), 1–5

Downloads

PlumX Metrics

Published

28-07-2024

How to Cite

Sari, D. P., Artini, W., Sutiknjo, T. D., & Pamujiati, A. D. (2024). Tingkat Kemampuan Penggunaan Media Sosial Petani dalam Upaya Pemasaran Tanaman Hias di Desa Banjarejo Kabupaten Kediri. JINTAN : Jurnal Ilmiah Pertanian Nasional, 4(2), 120–130. https://doi.org/10.30737/jintan.v4i2.5703

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3