PERENCANAAN PENINGKATAN JALAN PADA RUAS JALAN PACITAN-NGADIROJO
DOI:
https://doi.org/10.30737/jurmateks.v1i2.417Keywords:
Road Improvement Planing, Pavement Thickness, Degree Of Saturation, Traffic PlanAbstract
The Pacitan-Ngadirojo road section is one of the East Java Province Roads located in Pacitan District, which includes cross-district roads. The condition of the Pacitan-Ngadirojo road segment is generally a flat road that has several bends, inclines and derivatives along the link. Passing through a number of subdistricts and villages in the Pacitan Regency area which has right and left sides, there are settlements, agricultural land, plantations, gardens, rice fields, and traditional shopping places.To analyze road performance, the writer uses the method Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI, 1997), while to calculate the thickness of road pavement, we use the method Bina Marga (1987).From the results of the road performance analysis, data were obtained as follows: Degree of Saturation (DS) on the PacitanNgadirojo road segment beginning in 2011 amounted to 0.047 while the performance analysis for the next 10 years obtained a DS of 0,078. This means that the level of road services on the road segment has not yet taken into account traffic actions or management, which in this case is road widening.For the calculation of pavement thickness with the Bina Marga Method the flexible pavement thickness on the PacitanNgadirojo road section is 7,5 cm.
Ruas jalan Pacitan-Ngadirojo merupakan salah satu Jalan Propinsi Jawa Timur terletak di Kabupaten Pacitan, yang termasuk jalan lintas kecamatan. Kondisi ruas jalan Pacitan-Ngadirojo secara umummerupakan jalan datar yang memiliki beberapa tikungan, tanjakan dan turunan di sepanjang link tersebut. Melewati beberapa kecamatan dan desa di wilayah Kabupaten Pacitan yang sisi kanan dan kiri terdapat pemukiman, lahan pertanian, perkebunan, tegal, sawah, dan tempat perbelanjaan tradisional. Untuk analisa kinerja jalan penulis menggunakan metode Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI 1997), sedangkan untuk menghitung tebal perkerasan jalan, kami menggunakan metode Bina Marga (1987). Dari hasil analisa kinerja jalan didapatkan data-data sebagai berikut : derajat kejenuhan (DS) pada ruas jalan Pacitan-Ngadirojo awal tahun 2011 sebesar 0,047 sedangkan analisa kinerja untuk 10 tahun yang akan datang didapatkan DS sebesar 0,078. Hal ini berarti tingkat pelayanan jalan pada ruas jalan tersebut belum memerlukan adanya tindakan atau manajemen lalu lintas, yang dalam hal ini pelebaran jalan.Untuk perhitungan tebal perkerasan dengan Metode Bina Marga tebal perkerasan lentur pada ruas jalan Pacitan-Ngadirojo setebal 7,5 cm.
References
R. Ananda and D. P. Retno, “Evaluasi Perencanaan Geometrik Pada Ruas Jalan Lubuk Sakat–Teluk Petai Pada km 2–km 4, 8 Kabupaten Kampar,†J. Saintis, vol. 14, no. 2, pp. 54–65, 2014.
S. L. Hendarsin, “Perencanaan Teknik Jalan raya,†Politek. Negeri Bandung, 2000.
F. A. Lestari and Y. Apriyani, “ANALISIS DAMPAK LALU LINTAS AKIBAT ADANYA PUSAT PERBELANJAAN DIKAWASAN PASAR PAGI PANGKALPINANG TERHADAP KINERJA RUAS JALAN,†J. Fropil, vol. 2, no. 1, pp. 32–44, 2014.
B. Javilla, H. Fang, L. Mo, B. Shu, and S. Wu, “Test evaluation of rutting performance indicators of asphalt mixtures,†Constr. Build. Mater., vol. 155, pp. 1215–1223, 2017, doi: 10.1016/j.conbuildmat.2017.07.164.
B. C. Fambella, R. Sulaksitaningrum, M. Z. Arifin, and H. Bowoputro, “Evaluasi dan Perencanaan Geometrik Jaringan Jalan di Dalam Universitas Brawijaya Malang,†J. Mhs. Jur. Tek. Sipil, vol. 1, no. 3, p. pp-1146, 2015.
G. Sugiyanto, “Marshall test characteristics of asphalt concrete mixture with scrapped tire rubber as a fine aggregate,†J. Teknol., vol. 79, no. 2, pp. 55–64, 2017, doi: 10.11113/jt.v79.6965.
W. Hu, X. Jia, B. Huang, and H. Park, “Evaluation of compactability of asphalt mixture utilizing asphalt vibratory compactor,†Constr. Build. Mater., vol. 139, pp. 419–429, 2017, doi: 10.1016/j.conbuildmat.2017.02.070.
Departemen Pekerjaan Umum, “Petunjuk Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur Jalan Raya Dengan Metode Analisa Komponen,†1987.
A. D. Limantara, A. I. Candra, and S. W. Mudjanarko, “Manajemen Data Lalu Lintas Kendaraan Berbasis Sistem Internet Cerdas Uji coba Implementasi Di Laboratorium Universitas Kadiri,†Semnastek, no. November, pp. 1–2, 2017.
E. Nurfadzilah, S. Winarto, and Y. Cahyo, “ANALISA JALAN RING ROAD NGAWI STA 3+200 – STA 6+200 KABUPATEN NGAWI PROPINSI JAWA TIMUR,†Jurmateks, vol. 1, no. 1, pp. 33–43, 2018.
S. Silvia, “Dasar-dasar Perencanaan Geometrik Jalan,†Penerbit Nova. Bandung, 1994.
B. Marga, “Tata Cara Perencanaan Geometrik Jalan Antar Kota,†Direktorat Pembin. Jalan Kota. Jakarta, 1997.
R. Yuwono, Y. C. Sp, and L. D. K, “STUDY ANALISA VOLUME KENDARAAN PADA SIMPANG BERSINYAL DI PEREMPATAN ALUN ALUN KOTA KEDIRI,†Jurmateks, vol. 1, no. 1, pp. 101–111, 2018.
D. P. U. SKBI–2.3. 26. 1987, UDC: 625.73 (02), “Petunjuk Perencanaan Komponen Tebal Perkerasan Lentur Jalan Raya Dengan Metode Analisa Jalan,†Peratur. Perenc. Geom. Jalan Raya, no. 13, 1970.
D. Pribadi, M. J. Paransa, T. K. Sendow, and L. J. Undap, “Tinjauan geometrik jalan pada ruas Jalan Airmadidi-Tondano menggunakan alat bantu GPS,†J. Sipil Statik, vol. 1, no. 7, 2013.
H. Fithra, “PENGARUH JUMLAH TUMBUKAN PADA CAMPURAN ASPHALT CONCRETE WEARING COURSE (AC-WC) TAMBAHAN LATEKS TERHADAP SIFAT MARSHALL,†Teras J., 2017.
R. T. Bethary and M. F. Pradana, “PERENCANAAN GEOMETRIK JALAN ALTERNATIF PALIMA-CURUG ((Studi Kasus: Kota Serang),†J. Fondasi, vol. 5, no. 2, 2016.
J. McNulty, “PEMANFAATAN LIMBAH BETON SEBAGAI PENGGANTI AGREGAT KASAR PADA CAMPURAN ASPHALT CONCRETE-WEARING COURSE GRADASI KASAR Arys,†vol. 66, no. 1997, pp. 37–39, 2013.
D. P. Umum, “SNI 03-1969-1990,†Metod. Penguji. Berat Jenis Dan Penyerapan Air Agreg. Kasar, 1990.
L. Gupta and A. Bellary, “Comparative study on the Behavior of Bituminous Concrete Mix and Warm Mix Asphalt Prepared Using Lime and Zycotherm as Additive,†Mater. Today Proc., vol. 5, no. 1, pp. 2074–2081, 2018, doi: 10.1016/j.matpr.2017.09.203.
D. D. B. Marga, “Tata Cara Perencanaan Geometrik Jalan Antar Kota,†Dirjen DPU Bina Marga, 1997.
E. Masad, B. Muhunthan, N. Shashidhar, and T. Harman, “Internal structure characterization of asphalt concrete using image analysis,†J. Comput. Civ. Eng., vol. 13, no. 2, pp. 88–95, 1999, doi: 10.1061/(ASCE)0887-3801(1999)13:2(88).
Dinas Pekerjaan Umum Direktorat Jenderal Bina Marga, Manual Perkerasan Jalan Dengan Alat Benkelmen Beam No. 01/MN/BM/83. Jakarta: Yayasan Badan Penerbit PU, 1983.
Departemen Pekerjaan Umum, Metode AASTHO 1972. Jakarta: Yayasan Badan Penerbit PU, 1972.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1) The copyright of published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscript. Therefore, the author needs to confirm that the copyright has been managed by the publisher with the Publication Right Form which must be attached when submitting the article.
(2) Publisher of JURMATEKS is Kadiri University.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution-ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.