ANALISIS KINERJA SIMPANG BERSINYAL DI SIMPANG PAPAR UNTUK PERENCANAAN JALAN TOL KERTOSONO-KEDIRI
DOI:
https://doi.org/10.30737/ukarst.v3i2.492Keywords:
Traffic Performance, Degree of Saturation, Signal Intersection, Toll PlanningAbstract
The Papar intersection is a very congested route because the location is in the Kertosono-Kediri toll road planning area for the economic distribution of the Western and Southern East Java Provinces. There needs to be a traffic engineering management so that the intersection is not increasingly saturated. As a benchmark is the forecasting of traffic performance carried out for 2 years from 2019 to 2021. The intersection of the Simpang Papar due to the construction of the Kertosono-Kediri toll road will decrease the value of the DS by developing the Kertosono-Kediri toll road so that the DS value is below 1 (one). The lowest 2021 DS is 0.17, while the highest DS is 0.46. Based on the results of forecasting, the intersection of Papar after the construction of the Kertosono - Kediri toll road has increased the volume of traffic along with the growth in vehicle numbers. The lowest 2045 DS year is 0.94, while the highest DS is 2.51. The solution to dealing with traffic congestion in the year 2045 is by traffic monitoring, especially the signal settings and vehicle restrictions.Â
Keywords : Traffic Performance, Degree of Saturation, Signal Intersection, Toll Planning
Persimpangan Papar adalah rute yang sangat padat karena lokasinya berada di area perencanaan jalan tol Kertosono-Kediri untuk distribusi ekonomi Provinsi Jawa Barat dan Jawa Timur Selatan. Perlu ada manajemen rekayasa lalu lintas agar persimpangan tidak semakin jenuh. Sebagai patokan adalah peramalan kinerja lalu lintas yang dilakukan selama 2 tahun dari 2019 hingga 2021. Persimpangan Simpang Papar karena pembangunan jalan tol Kertosono-Kediri akan menurunkan nilai DS dengan mengembangkan tol Kertosono-Kediri jalan sehingga nilai DS di bawah 1 (satu). 2021 DS terendah adalah 0,17, sedangkan DS tertinggi 0,46. Berdasarkan hasil peramalan, persimpangan Papar setelah pembangunan jalan tol Kertosono - Kediri telah meningkatkan volume lalu lintas seiring dengan pertumbuhan jumlah kendaraan. Tahun 2045 DS terendah adalah 0,94, sedangkan DS tertinggi adalah 2,51. Solusi untuk menangani kemacetan lalu lintas pada tahun 2045 adalah dengan memonitor lalu lintas, terutama pengaturan sinyal dan pembatasan kendaraan.
Kata Kunci: Performa Lalu Lintas, Derajat Kejenuhan, Persimpangan Sinyal, Perencanaan Tol
References
April Gunarto, A. I. C. K. (2019). Penelitian Campuran Aspal Beton Dengan Menggunakan Filler Bunga Pinus. UKaRsT, 3(1), 37. https://doi.org/10.30737/ukarst.v3i1.351
Badan Pusat Statistik (2016). Kabupaten Kediri Dalam Angka. Badan Pusat Statistik Kabupaten Kediri. Kediri.
Candra, A I, Mudjanarko, S. W., & Limantara, A. D. (2017). Manajemen Data Lalu Lintas Kendaraan Berbasis Sistem Internet Cerdas Kadiri. Semnastek, 4(2), 1–2. Retrieved from jurnal.umj.ac.id/index.php/semnastek
Candra, Agata Iwan. (2018). STUDI KASUS STABILITAS STRUKTUR TANAH LEMPUNG PADA JALAN TOTOK KEROT KEDIRI MENGGUNAKAN LIMBAH KERTAS. UKaRsT, 2(2), 11.
Direktorat Jenderal Bina Marga, 1997. Manual Kapasitas Jalan Indonesia. Jakarta: Badan Penerbit Pekerjaan Umum.
Direktorat Jendral Bina Marga (2014). Pedoman Kapasitas Jalan Indonseia (PKJI). Jakarta.
McShane, William R. & Roess, Roger P. (1990). Traffic Engineering. Pearson Higher Education, Inc. New Jersey.
Miro, Fidel (2004). Perencanaan Transportasi Untuk Perencana dan Praktisi. Erlangga.
Jakarta. Oglesby, Clarkson H dan Hicks. R. G, 1998, “Teknik Jalan Raya“, Jakarta: Erlangga.
Wibisono, RE., Muhtadi, A., & Cahyono MSD., (2019). “Kajian Analisis Lalulintas Simpang Bersinyal di By Pass Krian Untuk Perencanaan Pelebaran Jalan dan Fly Overâ€. Ge- STRAM: Jurnal Perencanaan dan Rekayasa Sipil, Vol.02, No.01, Maret 2019, hal : 9-15.
Pradipta, R. E., Purba, T., Wicaksono, Y. W. Y., & k Idriastuti, A. (2017). Evaluasi Kinerja Simpang Bersinyal Dan Flyover Di Bundaran Kalibanteng. Jurnal Karya Teknik Sipil, 6(1), 263-274.
Budi, S., Sihite, G., Indriastuti, A. K., & Priyono, E. Y. (2017). PERBANDINGAN KINERJA SIMPANG BERSINYAL BERDASARKAN PKJI 2014 DAN PENGAMATAN LANGSUNG (Studi Kasus: Simpang Jl. Brigjend Sudiarto/Jl. Gajah Raya/Jl. Lamper Tengah Kota Semarang. Jurnal Karya Teknik Sipil, 6(2), 180-193.
Khairunnisa, N. F., Yanti, A., Priyono, E. E. Y., & Supriyono, S. (2017). Evaluasi Kinerja Lalu Lintas Simpang Di Jalan Layang Dan Bundaran Kalibanteng, Semarang Dengan Nilai Ekuivalensi Mobil Penumpang Simpang Bersinyal Terkoreksi. JURNAL KARYA TEKNIK SIPIL, 6(2), 107-117.
Sraun, D., Rumayar, A. L., & Longdong, J. (2018). ANALISA KINERJA LALU LINTAS PERSIMPANGAN LENGAN TIGA BERSIGNAL DI MANADO (Studi Kasus: Persimpangan Jalan RE Martadinata). JURNAL SIPIL STATIK, 6(7).
Kristanto, H. S. (2013). Evaluasi Kinerja Simpang Bersinyal (Studi Kasus Simpang Bangak di Kabupaten Boyolali) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1) The copyright of published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscript. Therefore, the author needs to confirm that the copyright has been managed by the publisher with the Publication Right Form which must be attached when submitting the article.
(2) Publisher of U Karst is Kadiri University.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution-ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.