ANALISIS PERENCANAAN OVERLAY PADA RUAS JALAN CRAKEN-NGULUNGKULON NAMBAK-NGULUNGKULON DENGAN BAHAN ACL PADA STA 0.00-13.345 KECAMATAN MUNJUNGAN KABUPATEN TRENGGALEK
DOI:
https://doi.org/10.30737/jurmateks.v2i1.404Keywords:
ACL, Highways, Overlay, Traffic GrowthAbstract
Nowadays, the development of road capacity and vehicle quantity and the lack of optimal traffic infrastructure operations are the main problems in the Nambak-Ngulungkulon Craken-Ngulungkulon road section. This road is the object of observation because the road is an integrated system of the Nambak-Ngulungkulon Craken-Ngulungkulon road network. It is necessary to analyze how the performance and the thickness of the flexible pavement layer needed. To analyze road performance and calculate pavement thickness, the writer uses the Bina Marga 2017 method with ACL material at STA 0.00 - 13,345. The results of the analysis and calculation for the geometric planning of the Nambak-Ngulungkulon Craken-Ngulungkulon road section obtained the value of surface course with the 2017 Bina Marga method of 13 cm. Overlay work on the planning age is carried out in the 15 the year with an additional layer thickness with the Bina Marga 2017 method of 3 cm. And the traffic growth rate increased by 28.65% for 10 years y.a.d.
Saat ini pengembangan kapasitas jalan dan kuantitas kendaraan dan kurangnya operasi infrastruktur lalu lintas yang optimal adalah masalah utama di ruas jalan Nambak-Ngulungkulon Craken-Ngulungkulon. Jalan ini adalah objek pengamatan karena jalan tersebut merupakan sistem yang terintegrasi dari jaringan jalan Nambak-Ngulungkulon Craken-Ngulungkulon. Perlu untuk menganalisis bagaimana kinerja dan ketebalan lapisan perkerasan lentur yang dibutuhkan. Untuk menganalisis kinerja jalan dan menghitung tebal perkerasan, penulis menggunakan metode Bina Marga 2017 dengan material ACL di STA 0,00 - 13,345. Hasil analisis dan perhitungan untuk perencanaan geometrik ruas jalan Nambak-Ngulungkulon Craken-Ngulungkulon diperoleh nilai permukaan jalan dengan metode Bina Marga 2017 13 cm. Pekerjaan overlay pada usia perencanaan dilakukan pada tahun ke-15 dengan tambahan ketebalan lapisan dengan metode Bina Marga 2017 3 cm. Dan tingkat pertumbuhan lalu lintas meningkat sebesar 28,65% selama 10 tahun y.a.d.
References
R. Yuwono, Y. C. Sp, and L. D. K, “STUDY ANALISA VOLUME KENDARAAN PADA SIMPANG BERSINYAL DI PEREMPATAN ALUN ALUN KOTA KEDIRI,†Jurmateks, vol. 1, no. 1, pp. 101–111, 2018.
H. Yustianingsih and Istianah, “SURVEI KEPADATAN ARUS LALU LINTAS DI PERSIMPANGAN PENCENG JALAN RA. RUKMINI, KECAPI KEBUPATEN JEPARA,†pp. 19–24, 2017.
R. Rahman, “Analisa Dampak Lalu Lintas (Studi Kasus: Studi Kemacetan di Jalan Ngagel Madya Surabaya),†SMARTek, vol. 8, no. 4, pp. 317–332, 2010.
A. Nashirudin, S. Winarto, and Sudjati, “PERENCANAAN CHECKDAM KALI NGASINAN KANAN DESA NOTOREJO KECAMATAN GONDANG KABUPATEN TULUNGAGUNG,†Jurmateks, vol. 1, no. 2, pp. 192–203, 2018.
R. O. Purbawa, A. Ridwan, and Y. C. S. P, “PERENCANAAN STRUKTUR ATAS ASRAMA PUTRI DI UNIVERSITAS KADIRI,†Jurmateks, vol. 1, no. 2, pp. 182–191, 2018.
A. D. Limantara, A. I. Candra, and S. W. Mudjanarko, “MANAJEMEN DATA LALU LINTAS KENDARAAN BERBASIS SISTEM INTERNET CERDAS KADIRI,†semnastek, no. November, pp. 1–2, 2017.
F. A. Lestari and Y. Apriyani, “ANALISIS DAMPAK LALU LINTAS AKIBAT ADANYA PUSAT PERBELANJAAN DIKAWASAN PASAR PAGI PANGKALPINANG TERHADAP KINERJA RUAS JALAN,†J. Fropil, vol. 2, no. 1, pp. 32–44, 2014.
T. Y. Purnomo, L. D. Krisnawati, and Y. C. Sp, “KAJIAN JEMBATAN KECAMATAN SENDANG (RUAS JALAN TUGU – PABYONGAN) KABUPATEN TULUNGAGUNG DENGAN METODE KOMPOSIT,†Jurmateks, vol. 1, no. 1, pp. 112–125, 2018.
I. B. P. Widiarta, “Analisis Pemilihan Moda Untuk Perjalanan Kerja ( Studi Kasus : Desa Dalung, Kecamatan Kuta Utara, Badung, Bali ),†J. Ilm. Tek. Sipil, vol. 14, no. 2, pp. 218–225, 2010.
A. Kholiq, “Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur Jalan Raya Antara Bina Marga Dan Aashto’93 (Studi Kasus: Jalan Lingkar Utara Panyingkiran-Baribis Ajalengka),†J-Ensitec, vol. 1, no. 01, pp. 43–51, 2014, doi: 10.31949/j-ensitec.v1i01.15.
Direktorat Jendral Bina Marga, “Tata Cara Perencanaan Geometrik Jalan Antar Kota.†2017.
[Kementerian PUPR]. Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat direktorat jendral bina marga and D. J. B. Marga, “Manual Desain Perkerasan Jalan,†Nomor 02/M/BM/2013, 2013.
E. Kusnandar, “Manual Kapasitas Jalan Indonesia 1997,†J. Jalan dan Jemb., vol. 26, no. 2, pp. 1–11, 2009.
R. Fitriana, “STUDI KOMPARASI PERENCANAAN TEBAL PERKERASAN KAKU JALAN TOL MENGGUNAKAN METODE BINA MARGA 2002 DAN AASHTO 1993 ( Studi Kasus : Ruas Jalan Tol Solo – Kertosono ),†J. Chem. Inf. Model., vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2013, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.
Departeman Pekerjaan Umum Direktorat Jenderal Bina Marga, “Geometri Jalan Bebas Hambatan Untuk Jalan Tol,†Standar Geom. Jalan Bebas Hambatan Untuk Jalan Tol, no. 010, 2009.
Direktorat Jendral Bina Marga, “Perencanaan Geometrik Jalan,†Departemen Pekerjaan Umum. 2017.
A. Theofilatos, G. Yannis, E. I. Vlahogianni, and J. C. Golias, “Modeling the effect of traffic regimes on safety of urban arterials: The case study of Athens,†J. Traffic Transp. Eng. (English Ed., vol. 4, no. 3, pp. 240–251, 2017, doi: 10.1016/j.jtte.2017.05.003.
S. Awiyaningsih, H. Moetriono, and D. T. Sipil, “ANALISIS DAMPAK LALU LINTAS AKIBAT PEMBANGUNAN MALL LAGOON AVENUE SUNGKONO TERHADAP KINERJA SIMPANG DI JL MAYJEND SUNGKONO - HR MUHAMMAD SURABAYA,†Tek. Eng. Sains J., vol. 2, no. 2, pp. 131–134, 2018.
I. T. Husodo and S. Budirahardjo, “Analisa desain pelebaran perkerasan lentur pada jalan wolter monginsidi semarang,†J. Tek. Sipil Giratory Upgris, vol. 1, no. 1, pp. 1–9, 2019.
M. L. Pangerapan, T. K. Sendow, and L. Elisabeth, “Studi Perbandingan Perencanaan Tebal Lapis Tambah (Overlay) Perkerasan Lentur Menurut Metode Pd t-05- 2005-b dan Manual Desain Perkerasan Jalan 2013 (Studi Kasus : Ruas Jalan Bts . Kota Manado -Tomohon),†J. Sipil Statik, vol. 6, no. 10, pp. 823–834, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1) The copyright of published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscript. Therefore, the author needs to confirm that the copyright has been managed by the publisher with the Publication Right Form which must be attached when submitting the article.
(2) Publisher of JURMATEKS is Kadiri University.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution-ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.