Peningkatan Literasi Anak dan Pemberdayaan Perempuan Melalui Forum Edukasi Keluarga dalam Perspektif Desa Ramah Perempuan dan Anak
DOI:
https://doi.org/10.30737/jatimas.v5i2.6618Keywords:
Desa ramah anak, Edukasi keluarga, Literasi anak, Pemberdayaan perempuan, Pendekatan partisipatifAbstract
This article discusses efforts to improve child literacy and empower women through the establishment of a Family Education Forum (FEK) using a participatory approach in Sidorejo Village, as part of implementing a child- and women-friendly village model. The background of this community service is the limited access to informal education at the family level, minimal involvement of mothers in their children's home learning, and the absence of a forum that integrates family-based education. The community engagement employed the Participatory Action Research (PAR) method, comprising stages that included problem mapping, program planning, forum implementation, and participatory evaluation. The results show that FEK effectively improves children's basic literacy and strengthens the role of women in family decision-making. The forum also becomes a productive communication medium among family members and the village community. The novelty of this research lies in the integration of family education, children’s literacy, and women’s empowerment into a single, sustainable, and participatory platform, unlike conventional family literacy models that focus solely on children’s cognitive aspects. This article concludes that the family education forum model has great potential in developing an inclusive and sustainable community-based education support system.
Artikel ini membahas tentang upaya peningkatan literasi anak dan pemberdayaan perempuan melalui pembentukan Forum Edukasi Keluarga (FEK) berbasis pendekatan partisipatif di Desa Sidorejo sebagai bentuk implementasi desa ramah perempuan dan anak. Latar belakang kegiatan ini adalah rendahnya akses edukasi nonformal di tingkat keluarga, minimnya peran ibu dalam pembelajaran anak di rumah, serta belum adanya forum yang mengintegrasikan edukasi berbasis keluarga. Kegiatan pengabdian menggunakan metode Participatory Action Research (PAR), dengan tahapan pemetaan masalah, perencanaan program, implementasi forum edukasi, serta evaluasi bersama mitra. Hasil menunjukkan bahwa FEK mampu meningkatkan literasi dasar anak dan memperkuat peran perempuan dalam pengambilan keputusan keluarga. Forum ini juga menjadi sarana komunikasi produktif antaranggota keluarga dan komunitas desa. Kebaruan penelitian ini terletak pada integrasi pendidikan keluarga, literasi anak, dan pemberdayaan perempuan dalam satu wadah partisipatif yang berkelanjutan, berbeda dengan model literasi keluarga konvensional yang hanya berfokus pada aspek kognitif anak. Artikel ini menyimpulkan bahwa model forum edukasi keluarga memiliki potensi besar dalam membangun sistem pendukung pendidikan berbasis komunitas yang inklusif dan berkelanjutan.
References
Amaliyah, S. (2021). Konsep pendidikan keluarga menurut Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 1766–1767.
Andajani, W., Rahardjo, D., & Amelia, Y. R. (2021). Pelatihan pembuatan abon ikan sebagai alternatif pengolahan hasil tangkapan laut pada masa pandemi. Jatimas : Jurnal Pertanian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 28–37. http://ojs.unik-
Collins, S. P., Storrow, A., Liu, D., Jenkins, C. A., Miller, K. F., Kampe, C., & Butler, J. (2021). rencana strategis penguatan karakter.
Guspianto, Mutmainnah, M., Utami, D. T., Pramudiani, D., & Amalya, R. (2022). Edukasi pemberdayaan keluarga dalam optimalisasi fungsi keluarga di Desa Muara Jambi. Jurnal Salam Sehat Masyarakat (JSSM), 3(2), 13–17.
Junaedi, F. (2019). Participatory action research, metode riset untuk analisis sosial partisipatif. Universitas Muhamadiyah Yogyakarta.
Martiani, A. T., Yuwono, T., & Supratiwi. (2024). Implementasi desa ramah perempuan dan peduli anak (drppa) di Desa Sempor Lor dan Desa Pandansari Purbalingga. Journal of Politic and Government Studies, 14(1), 392–409. www.fisip.undip.ac.id
Mulyawan, B., & Mailiyatuzzahro, N. (2021). Implementasi program generasi berencana di Kabupaten Indramayu. Jurnal Aspirasi, 11(2), 50–62. https://kebijakankesehatanindonesia.net
Nareswari, A. H. P., Rahardjo, T. P., & Fauzhi, A. R. (2022). Pemberdayaan PKK Desa Mukuh melalui pembuatan pupuk booster terasi di Kayen Kidul, Kabupaten Kediri. Jatimas : Jurnal Pertanian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 121–128. http://ojs.unik-
Nasution, S. (2019). Pendidikan lingkungan keluarga. TAZKIYA, 8(1).
Ngaisah, S., & Kurniawan, B. A. (2024). Upaya Dinas Pemberdayaan Perempuan Dan Perlindungan Anak Serta Pengendalian Penduduk Dan Keluarga Berencana (DP3AP2KB) Kota Surabaya dalam meningkatkan program ketahanan dan pembelajaran keluarga. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 9146–9155.
Nurhayati, R. (2019). Membangun budaya literasi anak usia dini dalam keluarga. 4(1), 79–88.
Puspaningrum, D., Aji, J. M. M., Subekti, S., & Fauzia, D. (2023). Komunikasi pembangunan dalam program Desa Ramah Perempuan dan Peduli Anak (DRPPA) dalam upaya pemberdayaan perempuan dan anak. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 7(1), 255–266.
Reykasari, Y., Afrizal, M., & Tuharyati, Y. (2025). Sosialisasi forum anak sebagai wadah pencegahan kekerasan terhadap anak. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ipteks, 11(1), 108–115.
Silawati, E., Ananthia, W., Mulyati, T., Riyana, A., Sonia, N., & Ramdhan, N. (2021). Developing integrated program to empower society in supporting children’s literacy practices: An overview from a village in Indonesia. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 1–10. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.13023
Siregar. (2022). MENTERI PEMBERDAYAAN PEREMPUAN DAN PERLINDUNGAN ANAK REPUBLIK IND N. הארץ, 8.5.2017, 2003–2005.
Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi sekolah dalam penguatan pendidikan karakter bagi siswa dengan memaksimalkan peran orang tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 290–302.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ghaza Juliet Palal, Durratul Fuadatus Sallimah, Aldila Dwi Mayanti, Rita Tansania, Mohammad Amin, Hafidz Afrizal Azim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship. Permitted third-party reuse is defined by the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND). This permission allows users to copy and distribute the Article, provided this is not done for commercial purposes and further does not permit distribution of the Article if it is changed or edited in any way, and provided the user gives appropriate credit (with a link to the formal publication through the relevant DOI), provides a link to the license, and that the licensor is not represented as endorsing the use made of the work.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /home/ojs.unik-kediri.ac.id/public_html/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68

